Gokbedrijven hebben meer inspraak dan verslavingsdeskundigen bij opstellen regels gokreclames
Gepubliceerd op 23/08/2023 00:00 in Economie
Uit onderzoek van de NOS blijkt dat gokbedrijven meer invloed hebben gehad op de totstandkoming van de regels over gokreclames dan verslavingsdeskundigen. Staatsbedrijven Holland Casino en de Nederlandse Loterij hebben het ministerie van Justitie & Veiligheid, dat verantwoordelijk is voor het opstellen van de regels, weten te vinden. Vier gokbedrijven en drie brancheorganisaties voor gokbedrijven mochten tot het laatste moment meepraten over de nieuwe reclameregels. Een kennisinstituut voor verslaving werd ook geraadpleegd.
In totaal brachten de gokbedrijven 41 punten in waar ze het niet mee eens waren. Het ministerie nam 17 van deze punten over, waaronder het toestaan van het inzetten van BN'ers bij evenementen, reclame met lokale bekende acteurs en het schrappen van de reclamebeperkingen voor mensen met een lage sociaaleconomische status.
Hoogleraar staats- en bestuursrecht aan de Universiteit Leiden, Wim Voermans, merkt op dat de richtlijnen voorschrijven dat bij de voorbereiding van wetgeving evenwichtig geluiden moeten worden ingewonnen. Hij stelt dat dit bij de totstandkoming van de gokreclameregels onvoldoende is gebeurd. Caelesta Braun, hoogleraar openbaar bestuur en maatschappelijke democratie aan de Universiteit Leiden, benadrukt dat bij het maken van wetgeving rekening moet worden gehouden met alle relevante partijen. Op basis van het onderzoek lijkt er echter een onbalans te zijn in de mate waarin er contact is geweest met de gokbranche en andere belanghebbenden, zoals verslavingsdeskundigen.
Het ministerie van Justitie en Veiligheid geeft als reactie dat de bescherming van de spelers altijd centraal staat bij het opstellen van nieuwe regels. Hierbij worden verschillende betrokken partijen geraadpleegd, waaronder kansspelaanbieders, verslavingsdeskundigen en de Kansspelautoriteit. Volgens het ministerie staat de hoeveelheid input van een bepaalde partij niet gelijk aan de invloed op de besluitvorming.
Hoogleraar openbaar bestuur en maatschappelijke democratie Caelesta Braun stelt echter dat het een politieke keuze is of financiƫle belangen zwaarder worden gewogen dan de negatieve gevolgen van de gokindustrie. Zij benadrukt dat deze afweging concreet moet worden gemaakt in de besluitvorming, waarbij gekeken moet worden naar de kosten voor de schatkist en de maatschappelijke gevolgen waar verslavingsdeskundigen op wijzen. In de opgevraagde correspondentie is hier echter weinig over terug te vinden.
Bij het openstellen van de gokmarkt werd het gebruik van BN'ers in reclames toegestaan, ondanks zorgen van verslavingsdeskundigen. Toto heeft hierop aangedrongen en bekendheden mochten uiteindelijk in reclames verschijnen. Toen bleek dat er veel reclames werden uitgezonden en er veel werd gegokt, moesten de regels worden aangepast onder druk van de Tweede Kamer. Om deze aanpassing snel door te kunnen voeren, zijn de regels niet langs de gebruikelijke weg aan de Kamer voorgelegd. Vlak voordat de regels definitief waren, kregen gokbedrijven de mogelijkheid om suggesties te doen.
Het kennisinstituut voor verslaving en mentale gezondheid Trimbos-instituut kreeg ook de kans om input te geven. Van de 5 ingebrachte punten werd er echter slechts 1 overgenomen. Het instituut kreeg geen mogelijkheid om te reageren op de aanpassingen die de gokbedrijven hadden voorgesteld.
Tony van Rooij van het Trimbos-instituut is kritisch over de invloed die de gokind