Toename van cruiseschepen in Rotterdam zorgt voor discussie omtrent duurzaamheid
Gepubliceerd op 19/08/2023 23:00 in Economie
Rotterdam - Het Disney Dream-cruiseschip, met een lengte van 340 meter en voorzien van een wildwaterglijbaan, heeft vannacht aangemeerd in Amsterdam en maakt zondag zijn debuut in Rotterdam. Dit is een droom die uitkomt, zo staat te lezen op de website van het schip. Het aantal cruiseschepen dat Rotterdam aandoet, ook wel cruise calls genoemd, is de afgelopen jaren aanzienlijk gestegen. Waar de stad in 2009 nog slechts 18 cruise calls per jaar ontving, is dat aantal dit jaar gegroeid naar 111. Dit betekent een stijging van meer dan 500% in slechts 14 jaar tijd. Deskundigen wijzen echter op de onduurzaamheid van deze vorm van vakantie vieren.
Op het Disney-themacruiseschip is plaats voor ongeveer 4000 passagiers en 1460 bemanningsleden. Zij kunnen genieten van een diner in het Belle en het Beest-restaurant en verschillende theatershows van Disney bijwonen. Vandaag lag het schip in Amsterdam, maar het aantal cruisetoeristen in Nederland neemt in het algemeen toe. In 2016 waren er 104.000 cruisetoeristen, terwijl dat aantal in 2019 gestegen was naar 123.000. Hoewel de cruisevaartindustrie tijdens de coronacrisis stil heeft gelegen, wordt nu een sterke comeback verwacht. De verwachting is dat het aantal passagiers in 2023 verder zal toenemen.
Eke Eijgelaar, expert duurzaam toerisme aan de Breda Hogeschool, benadrukt de onduurzaamheid van cruises. Hij stelt dat cruiseschepen enorme hoeveelheden fossiele brandstoffen verbruiken en daarom een van de minst duurzame manieren zijn om op vakantie te gaan. Volgens berekeningen van onderzoeksbureau CE Delft verbruikt een gemiddeld cruiseschip van het formaat van het Disney-schip 1,9 ton brandstof per uur en stoot het 5,8 ton CO2 per uur uit wanneer het aan de kade ligt. Hiermee kan een benzineauto maar liefst 27 keer de tank vullen.
Wat betreft de uitstoot van zwavel en fijnstof, luchtvervuilende stoffen waar omwonenden last van kunnen hebben, is de situatie in Rotterdam geleidelijk verbeterd. De cruisevaart heeft een sterke lobby gehad om wetgeving rondom zwavellimieten zo lang mogelijk uit te stellen. Rederijen zoeken naar goedkope oplossingen om aan de strengere wetgeving te voldoen. Nieuwe schepen worden vaak uitgerust met Liquid Natural Gas (LNG) in plaats van stookolie of marine-diesel, wat de luchtvervuiling aanzienlijk vermindert. Echter, de CO2-uitstoot blijft beperkt afnemen en daarvoor in de plaats komt methaan, wat nog schadelijker is dan CO2.
Nick Hoogeweij van Cruise Port Rotterdam, het bedrijf dat de Cruiseterminal exploiteert, beweert juist dat de cruise-industrie vooroploopt op het gebied van milieu en duurzaamheid. Hij noemt onder andere LED-verlichting, batterijtechnologie en LNG als voorbeelden. Eke Eijgelaar is het hier echter niet mee eens en stelt dat de cruise-industrie nog veel te verbeteren heeft, aangezien de brandstofbesparingen de groei van de industrie tenietdoen.
Walstroom kan een oplossing bieden voor de uitstoot aan boord van cruiseschepen. Dit houdt in dat schepen gebruikmaken van stroom vanaf de wal, waardoor de generatoren uit kunnen blijven. Het plan is om walstroom in 2024 beschikbaar te maken bij de Holland Amerikakade, vlakbij de Cruiseterminal. "Meer dan 90% van de cruiseschepen die in 2024 in Rotterdam aanmeren, kunnen hierop aansluiten," aldus Hoogeweij. Het is echter belangrijk