Adyen verliest 19 miljard euro aan beurswaarde door lagere winst dan verwacht

Gepubliceerd op 19/08/2023 19:00 in Economie

Betalingsverwerker Adyen heeft in één dag maar liefst 19 miljard euro aan beurswaarde verloren. Beleggers waren teleurgesteld omdat de winst van 320 miljoen euro in het afgelopen halfjaar lager bleek dan zij hadden verwacht. Dit resulteerde in massale verkoop van aandelen, waardoor de handel meerdere keren werd stilgelegd. Het aandeel zakte vandaag verder en bereikte het laagste punt in drie jaar.

Deze tegenvaller is de eerste grote slag voor Adyen sinds de beursgang. Vijf jaar geleden verliep deze beursgang al opmerkelijk, aangezien geen van de oprichters aanwezig was voor de traditionele gongslag, taart en champagne. Volgens topman Pieter van der Does is Adyen eenvoudigweg een 'Hollands bedrijf' dat zich richt op het opbouwen van iets moois, in plaats van zich te laten leiden door luxe.

Ondanks de bescheidenheid van het bedrijf, groeide Adyen snel uit tot een internationale rockster op de beurs. In slechts één dag verdubbelde de waarde van het aandeel. Voor veel consumenten is Adyen echter nog steeds een grote onbekende, ondanks dat de naam regelmatig op bankafschriften verschijnt na het afrekenen bij bekende bedrijven zoals Facebook, Uber, Netflix, eBay en Spotify.

Om meer naamsbekendheid te genereren, heeft Adyen twee jaar geleden zijn intrek genomen in de voormalige panden van Hudson's Bay aan het Rokin in Amsterdam. Het bedrijf heeft zelfs een eigen ingang in het metrostation van de Noord/Zuidlijn. Het team van Adyen lijkt de nuchtere Hollandse mentaliteit te omarmen, met de tweede topman Ingo Uytdehaage die regelmatig op een oude mountainbike naar het werk fietst en topman Pieter van der Does die een vijftien jaar oude Volvo rijdt.

Adyen investeert voornamelijk in zijn eigen betalingssysteem, dat zich onderscheidt van Amerikaanse concurrenten zoals PayPal en Stripe door zonder technische omwegen transacties in alle valuta en internationale betaalmethoden snel te kunnen controleren en goedkeuren. Bedrijven betalen Adyen een vergoeding voor elke transactie. Het snelle en gebruiksvriendelijke betalingssysteem moet leiden tot meer omzet bij klanten, waardoor Adyen kan meegroeien met de verdiensten van deze klanten.

In de eerste helft van dit jaar verwerkte Adyen voor 426 miljard euro aan betalingen, bijna een vierde meer dan het jaar ervoor. Dit resulteerde in een brutowinst van ruim 739 miljoen euro. Echter, na aftrek van kosten bleef er netto slechts 320 miljoen euro over.

Adyen blijft echter investeren in zijn eigen systeem en heeft in het afgelopen halfjaar maar liefst 551 nieuwe fulltimers aangenomen. Het bedrijf streeft naar verdere groei, maar vooral in Amerika vallen de resultaten momenteel wat tegen. Een aantal grote klanten heeft momenteel de focus op kostenbesparingen in plaats van groei.

Analisten verwachten dat Adyen zijn eigen koers zal blijven varen en blijft werken aan het veroveren van marktaandeel. De winstgroei zal echter waarschijnlijk afnemen. Beleggers moeten wennen aan deze nieuwe realiteit.

Lees meer nieuws in economie