Knelpunten bij overgang naar zero-emissiezones voor busjes in binnensteden

Gepubliceerd op 18/08/2023 11:00 in Economie

Gemeenten en ondernemers zien verschillende knelpunten ontstaan nu de overgang naar een binnenstad zonder CO2-uitstoot van busjes steeds dichterbij komt. Een rondgang van de NOS laat zien dat een vol stroomnet, hogere kosten en gebrek aan laadplekken de belangrijkste zorgen zijn.

Vanaf 2025 zullen stapsgewijs geen busjes en vrachtwagens meer mogen laden en lossen die CO2 uitstoten in de zogeheten zero-emissiezones in binnensteden. Hoewel dit een ambitieus doel is, blijkt uit een recente aanbesteding van de gemeente Amsterdam voor nieuwe afvalvrachtwagens dat het voor gemeenten moeilijk is om zich aan deze voornemens te houden. In de aanbesteding werd namelijk gevraagd om dieseltrucks in plaats van elektrische trucks, terwijl het gebied binnen de ring van de hoofdstad over anderhalf jaar een zero-emissiezone wordt.

De NOS heeft dertien andere gemeenten met milieuzones benaderd om te kijken hoe zij zich voorbereiden op de overgang naar zero-emissiezones in 2025 en 2030. Uit het onderzoek blijkt dat de elektrificatie van vrachtwagens moeizaam verloopt, mede door het gebrek aan publieke laadinfrastructuur voor trucks. Het is ook een uitdaging voor ondernemers die hun bestelbusjes thuis willen opladen, aangezien zij als particulier een aanvraag moeten doen voor een laadpaal.

Sommige gemeenten, waaronder Utrecht, Leiden, Den Haag en Rotterdam, zijn al bezig met het ontwikkelen van publieke laadplekken voor vrachtverkeer. Andere gemeenten, zoals Breda, Maastricht, Rijswijk, Delft en Tilburg, hebben dit nog niet op de agenda staan.

Een ander zorgpunt van veel gemeenten is het volle stroomnet. Hoewel Rotterdam en Den Haag hier nauwelijks last van hebben, maakt Tilburg zich zorgen over de capaciteit van het stroomnet. De kosten zijn ook een belangrijke zorg, aangezien gemeenten geen subsidie kunnen krijgen voor de aanschaf van hun eigen elektrische wagens. Daarnaast maken gemeenten zich zorgen over de kracht van elektrische trucks, aangezien er veel stroom nodig is bij het optillen van afvalbakken en het persen in een wagen.

Om de overgang naar zero-emissiezones mogelijk te maken, bekijkt de gemeente Rotterdam of de elektrische vrachtwagens ook op andere manieren kunnen worden ingezet, bijvoorbeeld door het aanpassen van werkroosters en bedrijfsprocessen. Gemeente Arnhem gaat in gesprek met ondernemers en binnenstadsbewoners om hen voor te bereiden op de veranderingen.

MKB-Nederland, de branchevereniging voor het midden- en kleinbedrijf, hoopt dat de overheid de randvoorwaarden, zoals laadinfrastructuur en aansluitingen, op orde heeft. Ze benadrukken dat vrijstellingen en ontheffingen belangrijk zijn om op een goede manier naar de zero-emissiezones toe te werken.

De overgang naar zero-emissiezones voor busjes in binnensteden brengt verschillende uitdagingen met zich mee. Het is noodzakelijk dat gemeenten en ondernemers samenwerken om deze knelpunten aan te pakken en ervoor te zorgen dat de overgang soepel verloopt.

Lees meer nieuws in economie