Prijzen van chocoladeletters en pepernoten stijgen door hogere grondstofkosten

Gepubliceerd op 16/08/2023 07:00 in Economie

Nederlandse chocoladefabrikanten waarschuwen dat de prijzen van chocoladeletters en pepernoten dit jaar aanzienlijk zullen stijgen. Door de toenemende kosten van cacao en suiker zullen zoetekauwen meer moeten betalen voor hun favoriete lekkernijen.

Chocoladefabrikant Droste meldt dat de prijzen van chocoladeletters dit jaar met 10 à 15 procent zullen stijgen. In combinatie met de prijsverhoging van vorig jaar komt dit neer op een totale stijging van 25 tot 30 procent. Commercieel directeur Bernard Brummelaar legt uit dat deze prijsverhogingen noodzakelijk zijn vanwege de hoge kosten van de belangrijkste grondstoffen, cacao en suiker. Het bedrijf heeft vorig jaar al drie prijsverhogingen moeten doorvoeren om de kosten op te vangen.

Naast de stijgende grondstofkosten hebben fabrikanten ook te maken met hogere transport-, verpakkings-, loon- en energiekosten. Volgens Brummelaar is de energieprijs vorig jaar zelfs verviervoudigd in vergelijking met de periode voor de pandemie.

De prijzen van cacao op de beurs in New York bereiken momenteel het hoogste niveau in meer dan tien jaar. Thijs Geijer, sectoreconoom food bij ING, legt uit dat ongunstige weers- en oogstverwachtingen in de belangrijkste productiegebieden een belangrijke rol spelen in deze prijsstijging. Terwijl andere agrarische grondstoffen, zoals granen en plantaardige olie, juist een prijsdaling laten zien, blijven cacao en suiker duurder worden.

Oscar de Lange, directeur-eigenaar van pepernotenproducent Van Delft Biscuits, ziet ook de kosten stijgen. Hij voorspelt dat pepernoten dit jaar ongeveer 20 procent duurder zullen worden voor consumenten. Een zak pepernoten met chocola van een kilo nadert de grens van 5 euro of zelfs daarboven. De Lange merkt echter op dat mensen meestal slechts twee of drie keer per jaar een grote zak pepernoten kopen, en dat dit mogelijk geen groot probleem zal zijn.

De prijsstijging heeft wel geleid tot een trend richting kleinere verpakkingen. Consumenten zijn sneller geneigd om kleinere zakken te kopen wanneer de prijs hoger wordt. Het lijkt dan alsof ze minder betalen, hoewel de prijs per kilo eigenlijk hoger is.

Om de producten betaalbaar te houden, biedt Droste sinds twee jaar een kleinere en goedkopere chocoladeletter aan naast de klassieke variant. Deze kleinere letter van 100 gram is bedoeld voor mensen met een smallere beurs en wordt goed ontvangen.

Al met al moeten zoetekauwen erop voorbereid zijn dat ze dit jaar meer zullen betalen voor hun geliefde chocoladeletters en pepernoten. De hogere prijzen zijn het gevolg van stijgende grondstofkosten en andere bijkomende kosten voor fabrikanten.

Lees meer nieuws in economie