Vleesvervangersmarkt staat onder druk: omzet daalt en acceptatie neemt af
Gepubliceerd op 12/08/2023 09:00 in Economie
Het supermarktschap met vleesvervangers groeit snel, maar de vraag is of alle merken in deze markt kunnen overleven. Uit onderzoek van Rabobank blijkt dat de verkoop van vleesvervangers wereldwijd afneemt, ook in Nederland. Het aandeel van Beyond Meat, bekend van vegetarische hamburgers, is sterk gedaald. Daarnaast loopt het aantal mensen dat zich vegetariër of flexitariër noemt in Nederland terug. Het marktonderzoeksbureau Motivaction heeft ook geconstateerd dat de acceptatie van vleesvervangers afneemt.
Volgens analisten van Rabobank zijn vleesvervangers in veel landen minder in prijs gestegen dan vleesproducten, maar profiteren producenten hier niet van. Mogelijk komt dit doordat de opmars van merken en producten te snel is gegaan. Consumenten hebben moeite om hun gedrag aan te passen en door het grote aanbod in de supermarktschappen raken ze in de war over welk product ze hebben gekocht. Bovendien zijn sommige vleesvervangers simpelweg niet lekker genoeg, wat afbreuk doet aan de goede merken.
Frank Giezen, directeur van vleesvervangerproducent Ojah, bevestigt dat de omzet wereldwijd afneemt. Hij merkt op dat sommige partijen zich meer richtten op lage prijzen dan op kwaliteit, wat een negatieve invloed heeft op de herhaalaankoop van producten die minder lekker zijn.
De markt voor vleesvervangers lijkt voorlopig een niche te blijven. Grote merken zoals Nestlé trekken zich deels terug van de markt en een andere speler, Meatless Farm, is zelfs failliet gegaan. Rabobank-analisten voorspellen dat de schappen met vleesvervangers in de komende tijd zullen krimpen. Desondanks ziet Ojah kansen en breidt het bedrijf de productie in haar fabriek in Ochten uit. Giezen benadrukt dat de goede producenten, die de technologie en productielijnen in eigen hand hebben, zeker zullen blijven bestaan. Hij ziet het als een positieve ontwikkeling dat de "bubbel" van de vleesvervangersmarkt wat leegloopt.
Kortom, de markt voor vleesvervangers staat onder druk. De verkoop neemt wereldwijd af en ook in Nederland loopt het aantal vegetariërs en flexitariërs terug. Consumenten hebben moeite om te wennen aan het idee van vleesvervangers en het grote aanbod zorgt voor verwarring. Daarnaast zijn sommige producten niet lekker genoeg, wat afbreuk doet aan de goede merken. Terwijl grote merken zich deels terugtrekken van de markt en een faillissement hebben plaatsgevonden, ziet Ojah nog wel kansen. Het bedrijf breidt de productie uit en benadrukt dat goede producenten zullen blijven bestaan.