Boskalis redt Jemen van 'enorme olieramp' door verplaatsing olie uit verroest tankschip

Gepubliceerd op 12/08/2023 03:00 in Economie

Het Nederlandse Boskalis-onderdeel Smit Salvage heeft met succes de operatie voltooid om olie over te brengen van een verroest tankschip voor de kust van Jemen naar een ander schip. De FSO Safer, die bijna veertig jaar dienst deed als opslagplek voor olie, was ernstig verwaarloosd als gevolg van de aanhoudende burgeroorlog in het land. Het schip stond bekend om zijn slechte staat, waarbij milieuorganisaties en de Verenigde Naties herhaaldelijk waarschuwden voor mogelijke lekkages.

Peter Berdowski, de CEO van Boskalis, gaf aan dat het schip in een zeer slechte staat verkeerde en dat zijn bedrijf nog nooit zo'n slecht onderhouden schip had gezien. Door de olie over te pompen naar een ander schip, heeft Boskalis, volgens Greenpeace, "een enorme olieramp" voorkomen. Berdowski bevestigde dit en verklaarde dat het grootste deel van de bijna 200 miljoen liter olie nu veilig in het tweede schip is overgebracht. De komende week zal Boskalis de laatste restjes olie opruimen en het schip schoonmaken.

Arabella Bosscher, politiek campagneleider bij Greenpeace Nederland, benadrukte echter dat er nog steeds olieresten en giftige stoffen in het schip aanwezig zijn. Daarnaast moet het schip op een veilige manier worden weggehaald, aangezien het niet meer kan varen en gesleept moet worden. Het verwijderen en recyclen van het schip moet zorgvuldig gebeuren om te voorkomen dat er alsnog giftige stoffen vrijkomen.

Ondanks de nog resterende uitdagingen is het probleem volgens Berdowski aanzienlijk verminderd en moet de focus nu liggen op het veilig afronden van de operatie. Hij gaf aan dat het echte risico op een milieuramp nu is weggenomen en dat dit een grote opluchting is. De bergingsactie heeft echter wel aanzienlijke kosten met zich meegebracht, geschat op minstens 129 miljoen euro. De Verenigde Naties dragen hiervoor bij, met steun van onder andere Nederland.

Greenpeace wees erop dat grote oliebedrijven zoals ExxonMobil en TotalEnergies het schip tot 2015 voor opslag hebben gebruikt. Zij worden mogelijk medeverantwoordelijk gehouden voor de verwaarlozing van de olie. ExxonMobil reageerde via de mail en verklaarde dat zij zich hebben gedesinvesteerd uit Jemen en alle verplichtingen aan de koper hebben overgedragen. TotalEnergies heeft niet gereageerd.

De discussie over de rechtmatige eigenaar van de olie blijft voortduren. Volgens Berdowski zal de olie voorlopig in het nieuwe schip blijven opgeslagen, aangezien dit een aanzienlijke som geld vertegenwoordigt. De autoriteiten in Jemen moeten nog beslissen wie de eigenaar is.

Met de succesvolle verplaatsing van de olie is een grote milieuramp voorkomen. Boskalis heeft zijn rol in de operatie vervuld en kijkt tevreden terug op de voltooide taak. Het schip moet echter nog veilig worden verwijderd en ontmanteld om verdere risico's te voorkomen.

Lees meer nieuws in economie