Consumenten met schulden bij Direct Pay Services worden geholpen door tijdelijke verwijdering van schulden uit BKR-register
Gepubliceerd op 08/08/2023 13:00 in Economie
Consumenten die moeilijkheden ervaren bij het afsluiten van een nieuwe lening als gevolg van een schuld bij de failliete schuldhandelaar Direct Pay Services (DPS), zullen binnenkort hulp ontvangen. Het Bureau Kredietregistratie (BKR) heeft plannen om tijdelijk de registratie van deze schulden uit het BKR-register te halen.
Sinds het faillissement van DPS is het voor consumenten onmogelijk om contact op te nemen met het bedrijf over hun schuld, zelfs als deze inmiddels is afbetaald. Sommige klanten hebben daardoor tegen problemen aangelopen. Het Financieele Dagblad meldt dat verschillende consumenten geen nieuwe financiering hebben kunnen verkrijgen, bijvoorbeeld voor de aankoop van een huis, vanwege hun DPS-schuld.
Het BKR is momenteel in gesprek met banken, de Autoriteit Financiële Markten en het ministerie van Financiën om overeenstemming te bereiken over het tijdelijk verwijderen van de 21.000 DPS-schulden uit het register. Als er een akkoord wordt bereikt, zullen de schulden binnen enkele weken tijdelijk verdwijnen.
DPS was een belangrijke speler in de schuldindustrie en kocht vorderingen over van telefoonbedrijven en webwinkels. Vervolgens verhoogde het bedrijf het bedrag van deze schulden door dagvaardingen te sturen en rentes toe te passen.
In april werd DPS failliet verklaard en sindsdien hebben consumenten met schulden nergens terecht gekund voor vragen. Volgens de curator is de administratie van het bedrijf een chaos. "Ik heb zojuist de administratie ontvangen, een enorme hoeveelheid data van 13 terabyte", zegt curator Jeroen Princen. "Het heeft maanden geduurd voordat ik überhaupt deze data in handen kreeg."
De curator is op zoek naar een partij die de schuldvorderingen wil overnemen. Hij verzoekt de consumenten echter om zich niet bij hem te melden, omdat hij zelf niet op de hoogte is van de status van hun schuld.
De incassokosten van DPS zijn veel te hoog, maar slechts een klein deel van de schulden bij DPS is geregistreerd in het BKR-register. In totaal heeft het bedrijf 350.000 vorderingen op particulieren.
Dynamiet Nederland, een bedrijf dat mensen helpt om van hun BKR-registratie af te komen, stelt dat DPS exorbitant hoge incassokosten in rekening bracht. "Veel mensen zijn het niet eens met de vorderingen van DPS", zegt directeur Deepak Thakoerdien. "Het gaat vaak om kleine bedragen die mensen jaren geleden vergeten zijn te betalen en nu opeens geconfronteerd worden met een relatief hoge schuld."
Thakoerdien is teleurgesteld dat mensen nu niet weten bij wie ze terecht kunnen met vragen over hun schuld. "Wie neemt de verantwoordelijkheid voor deze vorderingen? De curator doet dat niet. Hoe kunnen mensen dan straks een constructieve discussie voeren over hun schuld?"
Uit het faillissementsverslag blijkt dat de Rabobank ruim 22 miljoen euro heeft uitgeleend aan DPS, waarmee de bank de grootste schuldeiser is.