Prijzen van verse Noordzeevis stijgen, omzet daalt

Gepubliceerd op 08/08/2023 08:00 in Economie

De prijzen van verse Noordzeevis, zoals kabeljauw en tong, zijn dit jaar ruim 12 procent hoger dan vorig jaar. Dit heeft geleid tot een daling van de omzet in supermarkten en visspeciaalzaken. Marktonderzoeker Circana meldt dat verse vis momenteel de hardst dalende vers-categorie is in supermarkten, met een daling van ten minste 10 procent. Zelfs bij de ruim 800 visspeciaalzaken is een dalende trend te zien, waarbij de omzet in volume met 10 procent is afgenomen.

Adriaan van Moort, voorzitter van de Vereniging Nederlandse Visspecialisten (VNV), geeft aan dat mensen simpelweg minder vis eten en op zoek gaan naar alternatieven. Hij benadrukt dat dit een gevaar vormt, omdat deze mensen mogelijk niet meer terugkeren naar de viswinkel of de markt om vis te kopen. Dit is natuurlijk zeer slecht voor de vissector.

Klanten van de visspeciaalzaken merken ook dat de prijzen van vis fors zijn gestegen. Een van de oorzaken van de stijgende visprijzen is de inflatie. Daarnaast speelt de 'kaalslag' onder de viskotters een grote rol. Ongeveer 70 procent van de kotters is gestopt, deels vanwege de hoge dieselprijzen. De vissers die nog actief zijn, worden geconfronteerd met extra kosten zoals lonen, verpakkingen en energie. Deze kosten worden deels doorberekend aan de klant, maar er zijn grenzen aan de prijsverhoging.

Ruud van Diermen, secretaris van de branchevereniging en eigenaar van een vishandel in Leusden, deelt het gevoel van de prijsstijging en de terugloop in verkopen. Hij geeft echter aan dat zijn vaste klanten blijven komen, ondanks de duurdere vis. Om een gezonde bedrijfsvoering te behouden, is hij genoodzaakt om prijsverhogingen door te voeren. Van Diermen is echter niet voorstander van het aanbieden van kleinere porties voor dezelfde prijs. Hij gelooft dat de markt vanzelf aangeeft wanneer de prijs te hoog is en dat hij en zijn collega's dan het product niet meer kunnen verkopen.

Ook Schmidt Zeevis, een grote speler in de vismarkt, bevestigt de prijsverhogingen en de afname in verkopen, met name in de zakelijke markt zoals de horeca. Volgens Marcel van Breda, de directeur van Schmidt Zeevis, is er een verschuiving zichtbaar waarbij consumenten niet alleen verse vis willen, maar ook verse kant-en-klaarmaaltijden. De vraag naar maaltijden en salades is groot, met name onder jongere consumenten die gemak boven zelf koken verkiezen. Dit verklaart mogelijk ook de afname in de verkoop van diepvriesvis, hoewel deze daling aanzienlijk minder sterk is, namelijk ruim 4 procent.

Ondanks de uitdagingen blijft van Diermen optimistisch over de toekomst. Er zijn namelijk Noordzeevissen die goedkoper zijn, zoals wijting, en die nog steeds aantrekkelijk zijn voor een breder publiek. Hij hoopt dat het prijsplafond nu is bereikt en dat voedsel betaalbaar blijft voor iedereen.

Lees meer nieuws in economie