PostNL behaalt positieve resultaten dankzij internationale pakketjes, maar worstelt met postbezorging
Gepubliceerd op 08/08/2023 03:00 in Economie
PostNL heeft voor het eerst in lange tijd weer meer pakketjes bezorgd dan het vorige kwartaal, voornamelijk door buitenlandse klanten. Hierdoor is de omzet van het bedrijf met ruim 3 procent gestegen, met een nettowinst van 12 miljoen euro.
Dankzij deze positieve resultaten heeft het bedrijf de verwachtingen voor dit jaar verhoogd. Echter, de marktsituatie wordt nog steeds als "wisselvallig en onzeker" bestempeld. Het vierde kwartaal is voor PostNL het belangrijkste, omdat er tijdens Sinterklaas en Kerst veel post en pakketjes worden verstuurd.
De gewone postmarkt laat wederom teleurstellende resultaten zien, aangezien het aantal verzonden brieven jaar na jaar afneemt. De gewone postmarkt krimpt jaarlijks met ongeveer tien procent. Hierdoor is ook de omzet op dit gebied gedaald, ondanks dat PostNL in januari de tarieven van onder andere postzegels heeft verhoogd.
Daarnaast kampt het bedrijf met uitdagingen bij het tijdig bezorgen van post, omdat er op sommige locaties onvoldoende bezorgers beschikbaar zijn. De krappe arbeidsmarkt speelt het postbedrijf parten, evenals het hoge ziekteverzuim.
PostNL-topvrouw Herna Verhagen meldt: "Op dit moment hebben we een tekort van ongeveer duizend postbezorgers. Maar we boeken vooruitgang, aangezien we oorspronkelijk een tekort hadden van ongeveer tweeduizend vacatures." PostNL heeft momenteel ongeveer 25.000 postbezorgers in dienst.