DHL rapporteert daling in nettowinst en omzet in tweede kwartaal

Gepubliceerd op 01/08/2023 13:00 in Economie

De Duitse pakketbezorger DHL heeft in het tweede kwartaal van dit jaar aanzienlijk minder winst geboekt in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. De nettowinst daalde van 1,5 miljard naar 1 miljard euro.

De dochteronderneming van Deutsche Post heeft minder vracht vervoerd en heeft te maken gehad met dalende tarieven, wat heeft bijgedragen aan de omzetdaling van 24 naar 20 miljard euro.

Desondanks heeft DHL wel meer winst weten te behalen in de 'supply chain' sector, waarbij het voorraden beheert en onderdelen levert aan andere bedrijven. "Dankzij een gebalanceerde portfolio en onze wereldwijde aanwezigheid tonen we opnieuw onze veerkracht," aldus bestuursvoorzitter Tobias Meyer.

In Nederland is DHL sinds april ook begonnen met het bezorgen van enveloppen vanaf 50 gram. Deze brievenbuspakjes worden tegen een lager tarief bezorgd dan die van PostNL. Hoewel er geen informatie beschikbaar is over de concurrentiestrijd met PostNL, geeft een woordvoerder aan dat ze in de e-commerce sector over de gehele linie groei zien, ook in het segment van brievenbuspakjes.

Ondanks de winstdaling is DHL positief gestemd over de toekomst. Het bedrijf heeft vertrouwen in de veerkracht van de organisatie, dankzij een evenwichtige portfolio en internationale aanwezigheid.

Het tweede kwartaal van dit jaar is een uitdagende periode geweest voor DHL vanwege het afnemende vrachtvervoer en de dalende tarieven. De omzetdaling heeft echter deels gecompenseerd kunnen worden door de positieve resultaten in de 'supply chain' sector.

DHL heeft recentelijk geïnvesteerd in het bezorgen van brievenbuspakjes in Nederland, waarmee ze een concurrentievoordeel hebben behaald ten opzichte van PostNL. Hoewel er geen specifieke informatie beschikbaar is over de impact van deze concurrentiestrijd op de kwartaalcijfers, geeft DHL aan dat ze positieve groei zien in de e-commerce sector.

Ondanks de winstdaling en omzetdaling blijft DHL optimistisch over de toekomst. Het bedrijf is overtuigd van haar veerkracht en ziet mogelijkheden voor groei dankzij de gebalanceerde portfolio en wereldwijde aanwezigheid.

Het volledige rapport van DHL over het tweede kwartaal biedt inzicht in de financiële prestaties van het bedrijf en geeft een goed overzicht van de uitdagingen en kansen waar DHL momenteel mee geconfronteerd wordt.

Lees meer nieuws in economie