Prijzen stijgen minder snel in juli, maar wc-papier blijft fors duurder dan vorig jaar
Gepubliceerd op 31/07/2023 22:00 in Economie
De prijzen zijn deze maand minder snel gestegen dan in juni, maar boodschappen doen blijft flink duurder dan een jaar geleden. Volgens het CBS bedraagt de inflatie in juli 4,6 procent, tegen 5,7 procent in juni. Maar een alledaags product als wc-papier is over een langere periode juist enorm in prijs gestegen, zo blijkt uit onderzoek van marktonderzoeker GfK.
"De prijsontwikkeling van wc-papier is enorm", zegt retailconsultant Eric Harmsen. "In een jaar tijd is de prijs met 28 procent gestegen, van alle soorten toiletpapier." Consumenten lijken te besparen door over te stappen naar goedkopere varianten. "Je ziet dat de omzet van vier- en vijflaags toiletpapier dit jaar afneemt", aldus Harmsen. "Drielaags wc-papier is stabiel en de omzet van tweelaags stijgt juist weer." Daarnaast stijgt de verkoop van wc-papier in discountsupermarkten.
De minder sterke inflatie is vooral het gevolg van de goedkoper geworden energie en brandstof. Echter, de prijzen van voedingsmiddelen en dranken waren in juli nog altijd meer dan 10 procent hoger dan vorig jaar. Uit eerder onderzoek van het CBS bleek dat producten als komkommers, aardbeien, aubergines en meloenen in de supermarkt goedkoper zijn geworden. Andere producten zijn echter nog steeds duurder dan een jaar geleden.
De belangrijkste oorzaak van de prijsstijging van wc-papier is volgens Anton van der Graaf, directeur van wc-importeur PDB Cleaning Solutions, de gestegen energiekosten. Het produceren van dit belangrijke toiletproduct kost namelijk veel energie. Daarnaast spelen ook stijgende loonkosten en duurdere grondstoffen een rol. Door de oorlog in Oekraïne zijn bovendien een aantal bronnen van pulp drooggevallen.
"Niet alleen is de prijs van wc-papier gestegen, ook de hoeveelheid papier op een rol is veranderd", merkt Van der Graaf op. "Elke rol bevat 200 of 400 vellen, maar als ik een velletje 2 centimeter korter maak, heb ik nog altijd 200 of 400 vellen, alleen is het velletje kleiner." De wc-rollen bevatten dus 20 procent minder papier, zonder dat de consument dit merkt. Hoewel enkele fabrieken dit doen, weet Van der Graaf niet welke fabrieken dit zijn. Hij denkt echter niet dat bedrijven veel verdienen aan het kleiner maken van de velletjes.
Hoewel er al enkele prijsdalingen zijn waargenomen bij wc-papier, staan deze niet in verhouding tot de prijsstijgingen. Sommige prijzen zijn zelfs met wel 40 procent gestegen, aldus Van der Graaf.