Geen toestemming voor diepzeemijnbouw van metalen voor elektrische auto's

Gepubliceerd op 25/07/2023 21:00 in Economie

Voorlopig geen toestemming voor diepzeemijnbouw

Op een VN-bijeenkomst in Jamaica hebben 36 landen, waaronder Nederland, besloten om voorlopig geen toestemming te geven voor het winnen van metalen op de bodem van de oceaan voor batterijen van elektrische auto's. Dit besluit zal naar verwachting de komende dagen worden bekrachtigd door alle 167 landen die deelnemen aan de conferentie.

Gebrek aan kennis over effecten op zeeleven

Verschillende bedrijven, waaronder het Nederlandse offshorebedrijf Allseas, staan te popelen om schaarse metalen zoals kobalt en nikkel te winnen op 4,5 kilometer diepte in de Stille Oceaan. Echter, de meeste landen zijn van mening dat er nog te weinig bekend is over de effecten op het zeeleven om toestemming te verlenen voor diepzeemijnbouw.

Al sinds 1994 wordt er in VN-verband gesproken over de voorwaarden voor diepzeemijnbouw, maar tot op heden zonder resultaat. De meeste metalen bevinden zich in internationale wateren, waardoor ze van niemand en van iedereen zijn. Daarom zoeken landen in VN-verband naar een oplossing. Er is haast geboden, aangezien landen en bedrijven die een vergunning aanvragen om grondstoffen te winnen, volgens het zeerecht binnen twee jaar antwoord moeten krijgen.

Aanvraag voor winning van mangaanknollen

Op 9 juli 2021 heeft het eilandstaatje Nauru in de Stille Oceaan een verzoek ingediend voor het Canadese mijnbouwbedrijf The Metals Company, dat samenwerkt met het Nederlandse offshorebedrijf Allseas. Het verzoek betreft de winning van zogenoemde mangaanknollen, die los op de bodem van de oceaan liggen op 4,5 kilometer diepte.

De mangaanknollen bevinden zich in de zogenoemde Clarion-Clipperton-Zone, een gebied ter grootte van de helft van Europa, halverwege Mexico en Hawaï. Dit gebied ligt op twee breuklijnen. De kostbare metalen zijn miljoenen jaren geleden vrijgekomen bij een onderzeese vulkaanuitbarsting. Ze zijn vervolgens afgekoeld in het oceaanwater en hebben zich gevormd tot klonten ter grootte van aardappels op de zeebodem.

Tekort aan metalen voor batterijen

Om batterijen voor elektrische auto's te produceren, moeten de grondstoffen op 4,5 kilometer diepte worden verzameld. Nederlandse bedrijven zoals Koninklijke IHC en Allseas hebben de techniek ontwikkeld om dit te doen. Eind vorig jaar slaagde Allseas er tijdens een proef als eerste in om deze mangaanknollen naar boven te halen en op te slaan aan boord van hun schip.

In Nederland wordt momenteel gewerkt aan apparatuur om vanaf 2025 op grote schaal kobalt, nikkel, mangaan en koper te winnen. Ondanks de hoge kosten tonen bedrijven interesse in de winning van deze metalen op de oceaanbodem, aangezien er de komende jaren een groot tekort dreigt te ontstaan aan metalen voor batterijen door de groei van het aantal elektrische auto's.

Effecten op zeeleven nog onbekend

Hoewel de mangaanknollen los op de bodem van de oceaan liggen, betekent dit volgens wetenschappers niet dat winning geen schade aan het zeeleven veroorzaakt. Actiegroepen zoals Greenpeace verzetten zich dan ook fel tegen de diepzeemijnbouw.

Vanwege de ontoegankelijkheid van de diepzee en het ontbreken van licht op de oceaanbodem is er meer kennis over het heelal dan over het leven in de diepzee. Zowel offshorebedrijven als wetenschappers maken nu gebruik van robots met felle lampen

Lees meer nieuws in economie