Winkelstraten lijken nog weinig last te hebben van hoge kosten en inflatie

Gepubliceerd op 21/07/2023 09:00 in Economie

In de winkelstraat houden steeds meer ondernemers hun adem in. De hoge inflatie zorgt ervoor dat consumenten kritischer worden, terwijl het personeel hogere lonen eist en het energiebedrijf en de huurbaas de prijzen omhoog duwen. Ondanks deze uitdagingen lijden de winkelstraten daar vooralsnog niet onder. Grote leegstand blijkt weinig voor te komen en de huurinkomsten van vastgoedinvesteerder Wereldhave stijgen flink.

Volgens woordvoerder Rik Janssen van Wereldhave is er geen directe terugval te zien in de winkelcentra. Hij zegt: "Wij lezen ook verhalen over huurachterstanden bij mkb'ers, maar in het winkelcentrum zien wij niet echt terug." Wereldhave bezit elf grote winkelcentra in Nederland en is ook actief in Frankrijk en België.

De huurinkomsten van Wereldhave stijgen flink en de winst is met 27,2 procent gestegen. Janssen verklaart dit door te zeggen: "De huren die wij aan de winkeliers vragen kunnen we laten meestijgen met de inflatie. De gerapporteerde huuromzetten stijgen, maar de meeste huurders hebben de omzet ook zien stijgen."

Janssen bevestigt dat traditionele winkeliers het moeilijk hebben, verwijzend naar het recente besluit van Big Bazar om 13 van de 125 winkels te sluiten. Hij benadrukt echter dat supermarkten, drogisten en speciaalzaken het juist goed doen.

Analisten zijn het eens dat huurstijgingen voor winkeliers niet de grootste kostenpost zijn. Gert Jan Slob van analysebedrijf Locatus legt uit: "De huurprijs is voor winkels toch vaak zo'n 10 procent van de totale kosten. Dus als de huur met 10 procent omhoog gaat, is dat 10 procent van 10 procent. Veel zwaarder drukken de personele kosten, die vaak goed zijn voor 30 à 40 procent van de totale kosten voor een winkel. Dat tikt wél aan."

Hoewel de omzetten nog stijgen door prijsverhogingen, merkt retailbankier Dirk Mulder van ING op dat de hoeveelheid verkochte spullen afneemt. Consumenten zijn voorzichtiger geworden en besteden vooral aan noodzakelijke en speciale producten. Consumentenpsycholoog Patrick Wessels bevestigt dit en zegt: "Wat noodzakelijk én speciaal is, blijft in trek. Denk aan de supermarkt en de traiteur. Daartussenin zitten grijze muizen, waarvan het mij sowieso verbaast dat zij er überhaupt nog zijn. De traditionele retailer met een onduidelijk profiel zal niet van de één op de andere dag verdwijnen."

Het blijkt steeds moeilijker voor winkeliers om zich aan te passen aan het veranderende winkelgedrag van consumenten. Ondernemers hebben vaak weinig geld om te investeren in de toekomst. Analisten voorspellen dan ook dat er steeds meer een splitsing zal ontstaan tussen goed en slecht presterende bedrijven in de winkelstraat.

Retaildeskundige Peter van Heerde van Rabobank merkt op dat deze trend van verdwijnende winkels al tien jaar aan de gang is. Veel panden worden omgevormd tot horeca of dienstverlening, of worden samengevoegd voor supermarkten. Er komen echter ook nieuwe winkelconcepten, zoals tijdelijke pop-up stores.

Om leegstand te voorkomen, is een combinatie van dagelijkse en niet-dagelijkse winkels noodzakelijk om een straat levendig te houden. Van Heerde voegt toe: "Je ziet nu vaker dat de bestemming verandert in een leeg winkelpand. Bijvoorbeeld het oude V&D-pand aan de Kalverstraat in Amsterdam, dat een showroom voor een automerk wordt." Dirk Mulder sugg

Lees meer nieuws in economie