Wehkamp gaat retourkosten rekenen om klanten bewust te maken van impact
Gepubliceerd op 24/04/2023 14:00 in Economie
Webshop Wehkamp gaat vanaf vandaag 0,50 cent per artikel rekenen voor klanten die spullen terug willen sturen. Het bedrijf wil op deze manier klanten bewust maken van de maatschappelijke impact van grote stromen retourzendingen. Het is nog niet bekend of het bedrag op een later moment omhoog zal gaan.
Veel webshops boden jarenlang gratis retourzendingen aan, maar dit zorgt voor hoge kosten voor bedrijven en is bovendien slecht voor het milieu. De kosten voor het uitpakken, controleren, administratief verwerken en opnieuw aanbieden van een zending kunnen oplopen tot zo'n 12,50 euro per zending.
Daarom zijn meerdere modeketens de laatste tijd retourkosten gaan rekenen. Verschillende bedragen worden gehanteerd, van 0,99 eurocent bij H&M tot 3,95 euro bij Sting en Bever. Wehkamp is echter de eerste die ook retourkosten rekent voor online bestellingen die in de fysieke winkel geretourneerd kunnen worden.
Wehkamp verwacht niet dat de retourkosten klanten zullen afschrikken en voorziet dus geen grote invloed op de omzet. Thuiswinkel.org bevestigt dit beeld en geeft aan dat de omzet van leden die retourkosten invoeren niet daalt, maar het aantal retouren wel omlaag gaat.
De maatregel moet vooral mensen ervan weerhouden om tientallen kledingstukken in verschillende maten te bestellen, om ze vervolgens bijna allemaal weer terug te sturen. Nu wordt nog zo'n 30% van alle kleding teruggestuurd, vooral omdat de maat of pasvorm niet goed is.
Naast retourkosten vragen webwinkels nu ook vaker geld voor verzenden. Thuiswinkel.org ziet dit als een goede ontwikkeling, omdat dit zorgt voor meer transparantie en verantwoorde bedrijfsvoering.
Al met al hopen webshops met deze maatregelen klanten bewuster te maken van de impact van grote stromen retourzendingen en het aantal onnodige retouren te verminderen.