Viaplay ontslaat personeel en schaalt streamingdienst af vanwege verlies
Gepubliceerd op 20/07/2023 13:00 in Economie
Het Zweedse streamingbedrijf Viaplay heeft aangekondigd dat het in het tweede kwartaal van dit jaar een verlies heeft geleden van omgerekend 6,5 miljoen euro. Als reactie daarop heeft het bedrijf ingrijpende maatregelen aangekondigd, waaronder het afschalen van de dienstverlening in veel landen en zelfs het volledig vertrekken uit bepaalde markten.
Viaplay zal zich voortaan vooral richten op de Scandinavische landen en Nederland. Voorheen was het bedrijf ook actief in het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten, Canada, Polen en de Baltische staten.
Om de reorganisatie door te voeren, zal Viaplay meer dan 25 procent van haar personeel moeten ontslaan. Eerder zijn er in Nederland al medewerkers ontslagen, maar het exacte aantal is niet bekendgemaakt.
Het streamingbedrijf heeft moeite om de investeringen terug te verdienen die het heeft gedaan voor de aankoop van programma's. Ook voor de toekomst ziet het er niet rooskleurig uit, aangezien de kosten voor onder andere sportlicenties stijgen in lijn met de inflatie. Daarnaast kampt Viaplay met tegenvallende inkomsten uit advertenties.
In Nederland staat Viaplay vooral bekend vanwege het uitzenden van Formule 1-races, maar het had ook de uitzendrechten voor Premier League- en Bundesliga-voetbal en dartstoernooien. Naast sportuitzendingen bood het bedrijf ook dramaseries zoals "Dystopia" en "Threesome" aan. Echter, het bedrijf heeft aangekondigd te stoppen met het aanbieden van alles wat geen sport is. Alleen via Viaplay Select, een doorverkoopdienst aan andere bedrijven, zullen nog andere programma's en series worden aangeboden, naast het sportaanbod.
Viaplay heeft te maken met felle concurrentie in de streamingmarkt. Het bedrijf is een kleine speler in vergelijking met grote namen als Netflix en Videoland. In april van dit jaar had Viaplay ongeveer 10 miljoen bezoekers, terwijl Netflix op dat moment 69 miljoen bezoekers had en Videoland 26 miljoen.
Het streamingbedrijf staat voor een uitdagende periode en zal haar dienstverlening moeten aanpassen om de concurrentie het hoofd te bieden en financieel gezond te blijven.