Pakketbezorger GLS kampt met datalek: onbedoelde e-mails bereiken verkeerde ontvangers

Gepubliceerd op 19/07/2023 00:00 in Economie

Pakketbezorger GLS heeft te maken met een datalek waarbij onbedoelde e-mails terechtkomen bij verkeerde ontvangers. Zowel mensen die wel als geen pakketje hadden besteld, kregen vanmiddag tientallen en in sommige gevallen zelfs duizenden e-mails van GLS die niet voor hen bedoeld waren.

Een van de gedupeerden vertelt aan de NOS: "Ik had iets voor mijn hond besteld bij een dierenwebshop. Vanmiddag kreeg ik ineens een heleboel e-mails tegelijk, ongeveer zestig. Toen ik de laatste opende, las ik dat mijn pakket afgeleverd was op nummer 25. Mijn vriend is gaan kijken, maar daar was het niet."

Bij navraag bij de klantenservice werd haar verteld dat het pakket niet in haar straat, maar in een andere straat bezorgd was, dit vanwege een ict-storing. Ze kreeg te horen dat ze de mails moest weggooien en de komende dagen af moest wachten of haar pakket alsnog bezorgd zou worden. De vrouw gaf aan dat ze veel negatieve recensies over het bedrijf had gelezen en was benieuwd naar de afloop van deze situatie.

Naast de verkeerde ontvangers, ontdekte de vrouw ook namen en adressen van mensen die iets hadden besteld en van bedrijven waar bestellingen waren gedaan in de e-mails. Er stonden geen telefoonnummers vermeld. Nadat ze contact had opgenomen met GLS, ontving ze geen verdere e-mails meer.

Om 14.00 uur heeft GLS op hun website gemeld dat er sprake was van een storing, waardoor een onbekend aantal klanten/ontvangers onbedoelde e-mails ontvingen. Het bedrijf doet momenteel onderzoek naar de oorzaak en de gevolgen van het datalek. Het e-mailverkeer is inmiddels tijdelijk stopgezet.

Directeur Milo Kars van GLS Nederland heeft tegenover tech-website Tweakers verklaard dat de e-mails geen "hypergevoelige" data bevatten, maar alleen adressen en pakketnummers. Dit blijkt echter niet te kloppen, aangezien de NOS namen heeft gezien in de verzonden e-mails, zowel van mensen die iets besteld hadden als van leveranciers van goederen.

Kars heeft beloofd dat GLS contact zal opnemen met de Autoriteit Persoonsgegevens (AP), die toeziet op de zorgvuldige naleving van de privacywetgeving. Op dit moment is de AP niet bereikbaar voor commentaar.

Lees meer nieuws in economie