Statiegeldautomaten in Nederlandse supermarkten offline door cyberaanval
Gepubliceerd op 18/07/2023 23:00 in Economie
Het bedrijf Tomra, dat verantwoordelijk is voor het leveren van de meeste statiegeldautomaten aan supermarkten, heeft te maken met de gevolgen van een cyberaanval. Als gevolg hiervan zijn alle ruim 4000 statiegeldautomaten die het bedrijf in Nederlandse supermarkten heeft staan offline gehaald.
Dit betekent dat het bedrijf niet meer online kan meekijken bij storingen en nu een monteur moet sturen, zelfs bij kleine problemen. René Hissink, directeur van de Nederlandse tak van Tomra, verklaart: "We waren al druk bezig met aanpassingen aan automaten vanwege statiegeld op blik. Zo'n hack komt nooit goed uit, maar nu midden in de vakantietijd en midden in de uitrol, kun je hier slecht bij hebben."
Voor supermarkten betekent dit dat ze langer moeten wachten op reparaties van de automaten. Hissink legt uit: "Normaal gesproken zijn we in staat om gemiddeld binnen zes uur na een melding ter plaatse te zijn. Daar komt nu een dag bij."
Bepaalde automaten waren al defect door vuil uit blikjes, waardoor deze nu nog langer buiten werking zijn. Verschillende supermarktketens, waaronder Albert Heijn, Jumbo, Plus, COOP, Spar en Aldi, hebben flessenautomaten van Tomra.
In sommige supermarkten informeren briefjes op de automaten over de situatie.
Volgens een woordvoerder van Albert Heijn is de omvang van de storing momenteel "nog niet heel groot". "Het gaat op dit moment om een relatief klein aantal automaten dat niet naar behoren werkt." De NOS wacht nog op reacties van de overige supermarktketens die flessenautomaten van Tomra hebben.
Brancheorganisatie CBL schat dat maximaal 25 procent van de automaten hierdoor getroffen kan worden. "We hebben nog geen signalen ontvangen dat het een ernstig probleem is."
Een woordvoerder van CBL benadrukt dat consumenten zelf moeten controleren of een automaat in de buurt nog werkt. "In het ergste geval moeten ze blikjes en flesjes weer mee naar huis nemen. Als dat het geval is, vinden we dat erg vervelend." De woordvoerder verwacht dat het probleem snel wordt opgelost, maar kan net als Tomra geen tijdspad aangeven.
Volgens Hissink begon de hack bij de Amerikaanse tak van Tomra. De cyberaanval begon afgelopen weekend. Als reactie hierop heeft het bedrijf onder andere de online verbindingen met de statiegeldautomaten uitgeschakeld. Het systeem blijft offline totdat duidelijk is wat er precies aan de hand is en of het veilig is om de verbindingen weer aan te zetten.
Hissink meldt dat het bedrijf geen losgeld is gevraagd door de cybercriminelen om de bestanden terug te krijgen. "Dit geeft ons goede hoop dat we er op tijd bij waren. Maar uit voorzorg hadden we weinig keuze: alles moest worden uitgeschakeld."
Het uitschakelen van het online systeem heeft als direct gevolg dat de automaten niet kunnen worden geüpdatet. Hierdoor herkennen de automaten nieuwe flessen of blikjes met een nieuwe barcode niet.