Prijzen van diverse supermarktproducten dalen na maanden van stijgingen

Gepubliceerd op 14/07/2023 00:00 in Economie

Na maanden van stijgingen beginnen in de supermarkt de prijzen van diverse producten langzaam maar zeker te dalen. Uit een analyse van databureau Hiiper op verzoek van de NOS blijkt dat komkommers, aardbeien, aubergines en meloenen zelfs al goedkoper zijn dan een jaar geleden.

Joep Smeets van Hiiper geeft aan dat de prijsdalingen van dagelijkse boodschappen niet alleen te maken hebben met het seizoen, zoals een mooie lente. "Er is echt wel wat aan de hand in de supermarkt. Het is niet zo dat ze allemaal over elkaar heen buitelen, maar het prijswapen is wel getrokken. Er is nu ook meer ruimte voor, omdat de energieprijzen dalen."

Ook in de zuivel zakken de prijzen steeds meer. Zo was roomboter begin dit jaar nog 25 procent duurder dan in maart 2022, maar ligt de prijs momenteel nog maar net iets boven die van juni 2022. De prijs van melk was begin dit jaar 25 procent duurder, maar is nu nog maar 17 procent duurder. Door de dalende melkprijzen daalt ook de prijs van kaas.

Opvallend is ook de daling van de prijs van eieren. Hoewel deze nog 19 procent boven die van juni vorig jaar ligt, was het prijsverschil met een jaar eerder in het eerste kwartaal nog 30 procent.

Naast het seizoen en de dalende energieprijzen zijn consumenten door de hevige inflatie ook steeds bewuster op de prijs gaan letten. A-merken leggen het steeds vaker af tegen huismerken. Hiiper merkt op dat steeds meer klanten naar discounters gaan en dat mensen duidelijk kiezen voor betaalbaarheid in plaats van luxe en bedieningsafdelingen.

Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) meldde dat de inflatie in Nederland vorige maand op 5,7 procent lag. Vergeleken met een jaar geleden kwamen de prijsstijgingen van voedingsmiddelen volgens het CBS uit op 13 procent.

Hoewel de prijzen nog steeds hoger zijn dan een jaar geleden, liggen ze volgens Hiiper wel onder de piek van prijsverhogingen. In totaal liggen de prijzen nog altijd 16 procent boven die van een jaar terug, wat pijn doet in de portemonnee van de consument. Hiiper heeft voor de NOS alleen gekeken naar de prijzen in de supermarkt, waarbij de kosten voor dagelijkse producten het zwaarst meewegen.

Lees meer nieuws in economie