Nieuwe FM-frequenties blijven een uitdaging voor radiostations
Gepubliceerd op 11/07/2023 23:00 in Economie
In 2003 waren ze de grote winnaars, maar nu bestaan ze niet meer: Noordzee FM, RTL FM, Yorin FM en ID&T. Bij de vorige veiling van FM-frequenties waren deze namen nog bekend bij het publiek, maar tegenwoordig zijn ze verdwenen.
Vrijdag bracht de veiling van FM-frequenties een feest bij Qmusic-eigenaar DPG en Financial News Radio. Zij hebben de kans gekregen om vanaf september uit te zenden op de FM met twee nieuwe radiostations. Het lijkt echter een grote uitdaging om in de radiowereld door te breken met een nieuw station, zelfs met een FM-frequentie in handen.
Bij de vorige FM-veiling eindigde het avontuur van de nieuwkomers teleurstellend. De Holland Media Groep (HMG) is hier een voorbeeld van. Het moederbedrijf van RTL had destijds al Yorin FM, een popzender verbonden aan de tv-zender Yorin. HMG wilde een soortgelijk station voor RTL4 en betaalde bijna 23 miljoen euro voor de FM-frequentie van RTL FM. Het plan was om voornamelijk Nederlandstalige muziek te draaien met "klinkende namen van tv".
In de praktijk bleek slechts 2 procent van de radioluisteraars geïnteresseerd in deze formule. Drie jaar na de start oordeelde de rechter dat RTL FM de vergunning onterecht had gekregen, omdat slechts een derde van de tijd werd besteed aan Nederlandstalige muziek. De verlieslatende frequentie werd toen overgedragen aan concurrent 100%NL. Niet veel later verdween RTL FM ook van de kabel.
Zusterzender Yorin FM had een vergelijkbaar lot. Ondanks pogingen om de muziekformule aan te passen, ging de zender in 2006 verder onder de naam Caz! bij SBS. Na een jaar werd de FM-frequentie verkocht aan Arrow Classic Rock. Tijdens de kredietcrisis van 2008 gingen beide zenders echter ten onder. Talpa wist de frequentie van Arrow Classic Rock te bemachtigen voor Radio 10, dat tot dan toe alleen op de AM uitzond. De frequentie van Arrow Jazz ging naar Sublime FM, die deze afgelopen vrijdag weer verloor.
Ook John de Mol ondervond de uitdaging van de radiomarkt met Talpa. Hij had het zieltogende Radio Noordzee overgenomen, maar het lukte niet om met Noordzee FM de luistercijfers te verhogen. Na twee jaar besloot De Mol daarom marktleider Radio 538 te kopen. Talpa verkocht Noordzee FM voor 1 euro aan DPG, die de formule van het Belgische Qmusic kopieerde voor de Nederlandse markt. Qmusic is inmiddels al twee jaar marktleider in Nederland.
Ook ID&T, een succesvolle organisator van housefeesten, verslikte zich in 2003 in de radio. Hun kabelzender New Dance Radio werd omgedoopt tot ID&T Radio en moest "het uithangbord voor dance in Nederland worden". Echter, de 2,5 miljoen euro die betaald was voor de frequentie bleek niet rendabel. Na slechts een paar jaar werd de zender verkocht en verloor het station, tegenwoordig bekend als SLAM!, afgelopen vrijdag ook zijn FM-frequentie in handen van het Belgische Mediahuis.
Het blijkt dus dat het verkrijgen van een nieuwe FM-frequentie geen garantie is voor succes in de radiowereld. De uitdaging om een nieuw radiostation te lanceren blijft bestaan, zelfs met een felbegeerde FM-frequentie.