Twee verrassende winnaars en grote verliezers bij Nederlandse radioveiling

Gepubliceerd op 07/07/2023 23:00 in Economie

QMusic en Financial News Radio hebben beide een FM-frequentie bemachtigd tijdens een recente veiling, terwijl Kink, Slam! en Sublime zonder frequentie achterblijven. Het ministerie van Economische Zaken en Klimaat haalde met de veiling meer op dan verwacht, namelijk 152,8 miljoen euro.

Kink-directeur Jan Hoogesteijn is teleurgesteld over de uitkomst van de veiling. Kink moest halverwege het biedingsproces al afhaken vanwege de hoge bedragen die werden geboden. Desondanks geeft Hoogesteijn niet op en kijkt hij naar mogelijkheden om toch via FM uit te kunnen zenden.

Qmusic is daarentegen verheugd met de veilinguitslag. Moederbedrijf DPG heeft een tweede frequentie bemachtigd, waardoor Qmusic een nieuw zusje krijgt. De nieuwe zender zal complementair zijn aan Qmusic, aldus directeur Robert Bernink.

Financial News Radio is de onbekende winnaar van de veiling. Het bedrijf, opgericht in mei, zal financieel en zakelijk nieuws gaan brengen. Station manager Jeremie Godreche benadrukt dat de zender zich richt op een jongere doelgroep en wil samenwerkingen aangaan met nieuwe en bestaande platforms.

Opvallend is de oprichter van Financial News Radio, Joost Zuurbier, die eerder betrokken was bij het onlinebedrijf Dot TK. Dot TK bood gratis domeinnamen aan, maar had te maken met claims en misbruik van de domeinen door criminelen. Zuurbier heeft Dot TK nu ondergebracht bij zijn bedrijf Bitsafe, later omgedoopt tot Yoursafe. Het is niet bekend of Rijkman Groenink, voormalig ceo van ABN Amro en voorzitter van de raad van commissarissen van Yoursafe, ook investeert in Financial News Radio.

BNR, dat ook zakelijk nieuws brengt, heeft een kavel bemachtigd waar amper muziek op mag worden uitgezonden. Directeur Marc Adriani laat weten dat BNR moet bezuinigen om de investering terug te verdienen, wat zal leiden tot het verdwijnen van arbeidsplaatsen.

Slam! en Sublime zijn de grote verliezers van de veiling, aangezien zij hun FM-frequenties kwijtraken. Moederbedrijf Mediahuis is echter tevreden met de uitkomst en stelt dat Slam! en Sublime digital nog steeds kansen krijgen om zich verder te ontwikkelen, net als Kink.

Lees meer nieuws in economie