Internationale scheepvaart werkt aan CO2-neutrale toekomst in 2050
Gepubliceerd op 07/07/2023 14:00 in Economie
De internationale scheepvaart heeft in Londen een akkoord bereikt waarin zij streven naar CO2-neutraliteit in of rond 2050. Het akkoord is tot stand gekomen tussen de 175 landen die aangesloten zijn bij de maritieme organisatie van de Verenigde Naties (IMO). Om dit doel te bereiken, moet de uitstoot van de scheepvaart in 2030 al met 20 procent verminderd zijn, terwijl schepen in 2040 70 procent minder CO2 moeten uitstoten.
De komende anderhalf jaar zullen er maatregelen worden uitgewerkt om deze doelen te behalen. Hierbij wordt onder andere gedacht aan de invoering van een wereldwijde klimaatheffing op brandstof voor schepen. De verwachting is dat deze maatregelen in 2027 zullen worden geïmplementeerd.
Het akkoord is tot stand gekomen na een compromis tussen de meeste westerse landen en China, samen met vele ontwikkelingslanden. Europa wilde een harde doelstelling voor 2050 en een snelle invoering van de brandstofheffing, terwijl China dit als een onrealistische verhoging van de transportkosten beschouwde. Desondanks is de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders (KVNR) tevreden met het resultaat en bestempelt het akkoord zelfs als historisch. Nick Lurkin, klimaatspecialist bij de KVNR, geeft aan dat hoewel een scherpere formulering wenselijk was, begrip getoond moet worden voor landen die wat meer flexibiliteit nodig hebben om aan de gestelde eisen te voldoen.
In Europa zullen schepen vanaf volgend jaar CO2-rechten moeten betalen, die binnen drie jaar oplopen tot 100 procent van de uitstoot. Daarnaast moeten zeeschepen in de komende decennia overstappen van sterk vervuilende stookolie naar schonere brandstoffen. Dit kunnen vloeibaar gas (lng) zijn, waarbij CO2 wordt afgevangen, of op waterstof gebaseerde brandstoffen zoals ammoniak en methanol.
Het akkoord betekent een grote stap naar een CO2-neutrale toekomst voor de internationale scheepvaart. Door het verminderen van de uitstoot en het overstappen naar schonere brandstoffen, kunnen schepen een significante bijdrage leveren aan het terugdringen van de CO2-uitstoot en het tegengaan van klimaatverandering. Met de uitwerking van de maatregelen in het vooruitzicht, wordt er gehoopt dat de scheepvaartsector in of rond 2050 volledig CO2-neutraal zal zijn.