Consumenten geven minder uit aan spullen in winkels, maar meer in de horeca
Gepubliceerd op 07/07/2023 10:00 in Economie
Uit recente pinbetalingen van klanten van ING blijkt dat consumenten dit voorjaar minder hebben uitgegeven aan spullen in de winkelstraten. Daarentegen laten de uitgaven in de horeca een stijging zien.
Volgens de cijfers van ING namen de totale uitgaven van klanten via pin, geldopnames en internetbetalingen in het tweede kwartaal met bijna 2 procent toe ten opzichte van het eerste kwartaal. Deze stijging werd voornamelijk veroorzaakt door een groei van 4 procent in de horeca. Marten van Garderen, econoom bij ING, vermoedt dat het mooie weer in april, mei en juni hier een rol in heeft gespeeld.
Daarentegen hielden consumenten de hand op de knip in de winkels. Vooral elektronicawinkels (-4 procent), woonwinkels (-2,4 procent) en vrijetijdsspullen (-2 procent) zagen een daling in de uitgaven.
Supermarkten daarentegen zagen wel een kleine stijging in pinomzet in het tweede kwartaal. Toch valt deze stijging in het niet vergeleken met de prijsstijgingen die consumenten in de winkelstraat ervaren, aldus Van Garderen. Hij merkt op: "Vooral bij winkels die goederen verkopen, zien we duidelijke signalen van consumenten die de hand op de rem houden."
Ook het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) bevestigt deze trend met hun recente cijfers over consumentenuitgaven. In mei hebben huishoudens 1,4 procent meer uitgegeven dan een jaar eerder. Het CBS merkt op dat mensen meer geld uitgeven aan diensten, zoals horeca- en kappersbezoeken, en minder aan spullen, zoals kleding en elektrische apparaten.
Al met al blijkt uit de pinbetalingen van ING-klanten en de cijfers van het CBS dat er een verschuiving plaatsvindt in de uitgaven van consumenten. Terwijl de uitgaven in de horeca toenemen, geven consumenten minder geld uit in winkels, voornamelijk aan elektronica, woonartikelen en vrijetijdsspullen. De prijsstijgingen in de winkelstraat lijken een remmend effect te hebben op de uitgaven van consumenten.