Politiek moet fiscaal aantrekkelijker maken voor werknemers om de fiets naar het werk te nemen
Gepubliceerd op 21/12/2025 14:00 in Economie
De Coalitie Anders Reizen, bestaande uit zeventig grote werkgevers, benadrukt dat de politiek meer kan doen om werknemers te stimuleren om de fiets of het openbaar vervoer te gebruiken voor woon-werkverkeer. Momenteel worden het gebruik van een vervuilende auto en de fiets op dezelfde manier gestimuleerd door werkgevers, wat volgens de coalitie vreemd is.
Directeur van de coalitie, Gwen Jansen, wijst erop dat de kilometervergoeding voor zowel de fiets als de auto gelijk is. Zij benadrukt dat het beter zou zijn als meer mensen de fiets zouden gebruiken, wat zou leiden tot minder files en een betere bereikbaarheid.
Om meer werknemers op de fiets te krijgen, stelt Jansen voor om de kilometervergoeding te verhogen naar bijvoorbeeld 30 of 40 cent per kilometer. Dit heeft bij grote bedrijven als KPN en ASML al geleid tot meer werknemers die met de fiets naar het werk gaan.
Kleine werkgevers willen hun werknemers wel een fiets geven, maar dit wordt bemoeilijkt door fiscale regelgeving. Een fiets concurreert momenteel met andere arbeidsvoorwaarden via de werkkostenregeling, wat Jansen als onwenselijk beschouwt. Zij roept de politiek op om het forensen per fiets fiscaal aantrekkelijker te maken, bijvoorbeeld door een vrijstelling te creƫren voor werkgevers om belasting op de verstrekking van een fiets te voorkomen.
Jansen benadrukt ook dat werkgevers behoefte hebben aan hulp van de politiek bij het regelen van alternatief vervoer voor werknemers, zoals busjes. Ze biedt symbolisch een meterslange fietssleutel aan Kamerleden aan om aan te tonen dat werkgevers de overheid willen helpen om de sleutel tot verandering in handen te nemen.