Opvallende trend: noodkerstpakketten met handige geschenken
Gepubliceerd op 19/12/2025 23:00 in Economie
Een opmerkelijke trend dit jaar in de wereld van kerstpakketten: duizenden werknemers ontvangen geschenken die handig zijn in noodsituaties. In totaal zullen zo'n 8 miljoen werknemers een eindejaarscadeau ontvangen, schat brancheorganisatie Promotional Products Professionals.
Aanbieders van kerstpakketten spelen in op de actualiteit door geschenken aan te bieden zoals noodradio's, zaklampen en soep in blik. Dit komt voort uit het advies van de overheid om zich voor te bereiden op noodsituaties, zoals stroomuitval.
Bedrijven proberen echter ook om het gezellig te houden, ondanks de praktische insteek van de cadeaus. Zo bevatten de pakketten ook producten als lucifers, kaarsjes, speelkaarten, drinkflessen en rugtassen. Deze items kunnen naast noodsituaties ook gewoon handig zijn in het dagelijks leven.
Puurgeschenk, een bedrijf dat kerstpakketten samenstelt, verkoopt dit jaar naar schatting 30.000 eindejaarsgeschenken, waarvan ongeveer 8 procent kan worden gezien als noodkerstpakketten. Bij Makro Kerstpakketten gaat het om ongeveer 5000 van dit soort pakketten, terwijl groothandel Sligro helemaal geen noodkerstpakketten aanbiedt.
Vooral bij de overheid zijn de noodkerstpakketten populair, mede doordat zij zelf adviseren om voorbereid te zijn op noodsituaties. Veiligheidsregio Kennemerland heeft zelfs bedrijven opgeroepen om dit jaar noodproducten mee te geven als eindejaarsgeschenk.
Of er nu wel of geen noodproducten in de kerstpakketten zitten, voor de meeste bedrijven is het gebaar vooral een teken van waardering naar hun werknemers toe. Vooral in een tijd van krapte op de arbeidsmarkt is het belangrijk voor bedrijven om op deze manier hun medewerkers te binden en te waarderen.