Inspectie Leefomgeving en Transport onderzoekt Plus wegens ontbreken toeslagen op plastic wegwerpverpakkingen
Gepubliceerd op 05/07/2023 00:00 in Economie
De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) gaat onderzoek doen naar supermarktketen Plus omdat het bedrijf nog geen toeslagen op plastic wegwerpverpakkingen hanteert. Sinds 1 juli zijn bedrijven verplicht om toeslagen te rekenen voor eten dat afgehaald of bezorgd wordt in plastic wegwerpverpakkingen. Deze regel geldt niet alleen voor horecabedrijven, maar ook voor supermarkten. Producten die direct genuttigd kunnen worden, zoals maaltijdsalades, kleine yoghurtverpakkingen en kant-en-klare koffie, moeten voorzien zijn van een 'plastictoeslag'. Het bedrag van deze Single Use Plastic-toeslag (SUP) moet duidelijk vermeld staan op de kassabon, zodat klanten weten wat ze betalen voor de plastic wegwerpverpakking.
Plus heeft tot op heden nog geen toeslagen op plastic wegwerpverpakkingen geïmplementeerd. Een woordvoerder van het bedrijf geeft als reden dat het technisch niet op tijd is gelukt om dit op de kassabon te verwerken. Plus hoopt echter voor half juli aan de nieuwe regels te voldoen. Tot nu toe is Plus de enige supermarktketen waarbij dit het geval is. De ILT, verantwoordelijk voor handhaving, heeft nog geen melding van Plus ontvangen en zal daarom een onderzoek instellen. Afhankelijk van de onderzoeksresultaten zal de ILT verdere stappen ondernemen. Een woordvoerder van de inspectie noemt de verklaring van Plus een smoes. Plus heeft laten weten het onderzoek van de ILT af te wachten.
Eerder dit jaar heeft de ILT bierbrouwer Heineken een dwangsom opgelegd vanwege het blijven verkopen van blikjes zonder statiegeld, ook al was dit vijf dagen eerder ingevoerd.
Uit een rondgang van de NOS blijkt dat klanten bij andere supermarkten, waar wel toeslagen worden geheven op plastic wegwerpverpakkingen, hier vaak weinig van merken. De grote ketens hanteren lage toeslagen, die ten koste gaan van hun eigen winst. Hoewel de overheid adviseert om 50 eurocent extra te rekenen voor een maaltijdverpakking, 25 cent extra voor een beker en 5 cent voor voorverpakte groenten, fruit, noten en portieverpakkingen, zijn supermarkten vrij om hiervan af te wijken.
In de praktijk hanteren supermarkten veel lagere toeslagen dan geadviseerd. Albert Heijn, Jumbo, Dirk van den Broek en Coop rekenen bijvoorbeeld een toeslag van 5 cent. Plus zal deze toeslag ook hanteren. Lidl hanteert een symbolische toeslag van 1 cent en Aldi hanteert bedragen tussen de 5 en 10 cent. Bij de meeste ketens wordt de heffing bekostigd uit de eigen winstmarge, terwijl Plus en Coop de heffing doorberekenen aan hun klanten. Vomar wil hier geen uitspraken over doen.
De verkoopprijzen van producten die zijn verpakt in plastic wegwerpverpakkingen blijven grotendeels hetzelfde als voor 1 juli. Volgens de ILT hebben supermarkten het recht om de adviesprijzen van de overheid te negeren binnen de wet. De adviesprijzen zijn echter bedoeld om een bepaald effect te hebben op het gedrag van mensen. De inspectie stelt echter dat het de verantwoordelijkheid van supermarkten zelf is om hierover na te denken. Opvallend is dat de meeste supermarkten vergelijkbare toeslagen hanteren. De ketens hadden eerder gevraagd om toestemming aan de Autoriteit Consument en Markt (ACM) om gezamenlijk dezelfde toeslagen op plastic wegwerpverpakkingen te hanteren, maar deze toestemming werd niet verleend.