Verzekeraars passen premies aan voor trouwe klanten na onderzoek AFM

Gepubliceerd op 05/12/2025 06:00 in Economie

Na een onderzoek van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) hebben verzekeraars hun premies aangepast voor trouwe klanten die meer bleken te betalen dan nieuwe cliënten. De AFM had eerder dit jaar de verzekeraars gewaarschuwd voor dit fenomeen en noemde het zorgelijk en mogelijk illegaal.

De AFM heeft in april ongeveer 48 miljoen auto-, inboedel- en aansprakelijkheidspremies van 31 maatschappijen onder de loep genomen. Uit het onderzoek bleek dat vooral bij autoverzekeringen trouwe klanten vaak meer betaalden dan nieuwe klanten. Bij de helft van de onderzochte bedrijven was dit het geval.

Soms bleek nog een welkomstkorting per ongeluk van toepassing te zijn, maar het kwam ook voor dat nieuwe verzekeringen premiekortingen of pakketbonussen aanboden die niet golden voor bestaande polissen.

De AFM heeft aangegeven dat dit mogelijk in strijd was met de eerlijke en zorgvuldige behandeling van klanten. Vooral kwetsbare groepen, zoals mensen met minder digitale vaardigheden, ouderen en mensen met lagere inkomens, bleken hiervan de dupe te zijn. Het verschil in premies kon oplopen tot 40 procent.

Naar aanleiding van het onderzoek hebben verzekeraars hun polissen aangepast waar nodig, aldus de AFM. Verschillende verzekeraars hebben ook aangekondigd hun portefeuille continu te zullen monitoren om scheefgroei in de toekomst te voorkomen.

De AFM is tevreden over de doorgevoerde veranderingen, maar zal de situatie blijven volgen. Op een later moment zullen de premies opnieuw worden doorgelicht om ervoor te zorgen dat trouwe klanten eerlijk behandeld worden.

Lees meer nieuws in economie