Pakketpunten in Nederland ervaren topdrukte tijdens sinterklaastijd

Gepubliceerd op 02/12/2025 12:00 in Economie

Post- en pakketbezorgingsbedrijven in Nederland verwachten deze week topdrukte, na de recente Black Friday en in aanloop naar Sinterklaas. Steeds meer pakketjes worden niet alleen bezorgd bij onlinekopers thuis, maar ook bij ophaalpunten. Dit legt extra druk op ondernemers die een winkel en pakketpunt runnen.

Een tijdschriftenwinkel in Huissen bij Arnhem ontving gisterochtend vier grote karren vol pakketjes van PostNL. Mede-eigenaar Anoeska de Kluys kon slechts twee karren aannemen, omdat de winkel al overvol was door de drukte. De Kluys roept klanten op om eerder opgehaalde pakketjes om ruimte te creƫren in de winkel.

PostNL-pakketbezorger Brandon Tijssen ervaart ook uitdagingen bij het bezorgen van grote pakketten bij pakketpunten die beperkte ruimte hebben. Hij neemt deze pakketten dan mee terug naar het sorteercentrum en probeert het de volgende dag opnieuw. Tijssen merkt ook dat steeds meer mensen kiezen voor bezorging bij hun huis en creatieve plekken aanwijzen waar het pakket neergezet mag worden.

In Tiel bereidt een hobbywinkel en pakketpunt zich voor op drukke dagen, met verwachte honderd extra bezoekers per dag. Ook hier worden klanten gevraagd om tijdig pakketjes op te halen en goed voorbereid te zijn. De eigenaren benadrukken dat de "feestdagenstress" soms leidt tot agressief gedrag van klanten die hun pakket niet direct kunnen vinden.

De drukte rondom pakketpunten past in een bredere trend, ziet PostNL. Dit jaar is er 40 procent meer buitenshuis bezorgd en wordt er 60 procent meer gebruik gemaakt van pakketautomaten. PostNL merkt op dat consumenten meer controle willen over het bezorgmoment. De periode tussen Black Friday en Sinterklaas is dit jaar korter dan normaal, waardoor er extra veel wordt gevraagd van het bezorgnetwerk in Nederland.

Lees meer nieuws in economie