Vertraging bij bezorging brievenbuspost zorgt voor frustratie bij klanten
Gepubliceerd op 03/07/2023 23:00 in Economie
Uitgeverijen waarschuwen klanten voor vertraging in de bezorging van brievenbuspost, zoals tijdschriften en brieven. Bedrijven zoals DPG Media, verantwoordelijk voor onder andere Libelle, Margriet en Donald Duck, hebben de afgelopen dagen e-mails gestuurd naar abonnees om hen op de mogelijk te late bezorging van hun producten te wijzen.
Volgens een woordvoerder van DPG Media is het aantal klachten de afgelopen twee weken sterk gestegen. Niet alleen worden de edities soms dagen later geleverd, maar in sommige gevallen komen de tijdschriften helemaal niet aan. Het bedrijf probeert de tijdschriften vaak nog na te sturen, maar ook deze post bereikt niet altijd de juiste bestemming.
Op de website van PostNL wordt al enige tijd vermeld dat er sprake is van extra drukte, wat te wijten zou zijn aan het uitgeven van vakantiegeld en het feit dat mensen meer bestellen wanneer ze vrije dagen hebben en het mooi weer is. Echter, volgens een woordvoerder van PostNL is het probleem het gevolg van een tekort aan personeel, waar het bedrijf al geruime tijd mee te maken heeft, net zoals veel andere bedrijven. Vooral het tekort aan bezorgers en sorteerders speelt een grote rol.
"We kunnen niet altijd de kwaliteit leveren die mensen van ons gewend zijn. Zodra de post één of twee dagen vertraagd is, melden mensen dit direct," aldus de PostNL woordvoerder. "Het zou kunnen dat we last hebben van onze goede reputatie."
Er wordt gesteld dat de vermindering van het aantal sorteercentra bij PostNL niet de oorzaak is van de huidige problemen. Het postvolume neemt jaarlijks met ongeveer tien procent af, wat ook gevolgen heeft voor het aantal locaties dat openblijft. Het personeelstekort vormt echter wel een bijkomend probleem, geeft de woordvoerder toe.
Een andere uitgever van weekbladen, die anoniem wenst te blijven, begrijpt de problemen waar PostNL mee kampt, maar wil wel transparantie zien van het postbedrijf. De zomerdrukte, waar PostNL tot nu toe de achterstanden aan toeschrijft, wordt door de uitgever als onzin afgedaan. "Op Moederdag is het ook druk, maar dan komt het pakket niet drie weken later aan."
De matige bezorging brengt ook extra kosten met zich mee voor de uitgever. "De klantenservice wordt overspoeld met telefoontjes en klanten moeten gecompenseerd worden omdat hun product niet of te laat is verschenen."
"We hopen natuurlijk dat PostNL dit probleem snel oplost," zegt de woordvoerder van DPG Media. "We zijn afhankelijk van hen."