Onderzoek Consumentenbond: Prijs op schap vaak niet overeenkomstig met prijs aan de kassa
Gepubliceerd op 24/11/2025 18:00 in Economie
Uit een onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat de prijs op het schap in kleinere supermarkten vaak niet overeenkomt met de prijs die de klant bij de kassa moet afrekenen, vooral bij aanbiedingen.
De Consumentenbond heeft vastgesteld dat een aanbieding soms voor het dubbele bedrag wordt aangeslagen door de caissière. Het aantal (grote) kassaverschillen varieert per onderzochte kleine supermarkt.
Gemiddeld wordt 1 op de 6 aanbiedingen verkeerd afgerekend, volgens de bond. Hoogvliet spant de kroon met een foutpercentage van 30 procent, gevolgd door Nettorama (25 procent) en Dekamarkt (19 procent).
Om het probleem aan te pakken, hebben de supermarkten afgesproken met de Consumentenbond om maatregelen te nemen. Hoogvliet heeft al veel papieren reclameborden vervangen door elektronische prijskaartjes die automatisch de juiste prijs tonen.
Verder zullen de drie supermarktketens mysteryshoppers inzetten om te controleren of er minder fouten worden gemaakt. De resultaten zullen worden gedeeld met de Consumentenbond. Klanten die een fout ontdekken op de kassabon komen in aanmerking voor compensatie, zoals een waardebon, aldus de Consumentenbond.
Eerder werd er vaak fouten ontdekt bij grotere supermarkten, zoals Albert Heijn, Jumbo en Plus. In januari hebben deze supermarkten gezamenlijk 1,8 miljoen euro gedoneerd aan goede doelen als compensatie voor fouten die in het verleden zijn gemaakt aan de kassa.