Stichting vecht prijsverhogingen van Netflix aan
Gepubliceerd op 23/11/2025 04:00 in Economie
De Stichting Bescherming Consumentenbelang is van mening dat Netflix niet eenzijdig de prijzen van lopende abonnementen mag verhogen, wat in strijd zou zijn met EU-regels. Daarom start de organisatie een collectieve actie en eist compensatie voor consumenten naar aanleiding van de recente aankondiging van nieuwe prijsverhogingen door de streamingsdienst.
Volgens de stichting heeft Netflix sinds 2017 al vier keer de prijzen verhoogd, wat volgens voorzitter Flore Kraaijeveld heeft geleid tot aanzienlijke kostenstijgingen voor consumenten. Kraaijeveld benadrukt ook dat de prijswijzigingsclausule in de voorwaarden van Netflix als oneerlijk wordt beschouwd, omdat de tussentijdse prijsverhogingen niet duidelijk en begrijpelijk zijn toegelicht aan de consumenten.
Een woordvoerder van Netflix verdedigt echter dat alle prijswijzigingen in Nederland volgens de geldende wetgeving zijn uitgevoerd. Autoriteit Consument en Markt heeft nog geen uitspraak gedaan over de naleving van de regels door Netflix, aangezien de zaak nog niet is onderzocht.
Consumenten die tussen 2013 en nu een abonnement bij Netflix hebben gehad, kunnen zich aansluiten bij de actie van de stichting. Bijna 2000 mensen hebben zich al aangemeld. Kraaijeveld wil graag met Netflix in gesprek gaan om de mogelijkheden van een schikking te bespreken, maar het bedrijf heeft hier nog niet inhoudelijk op gereageerd.
Elders in Europa zijn vergelijkbare zaken geweest tegen Netflix, waarbij rechters oordeelden dat de prijsverhogingen onrechtmatig waren en consumenten gecompenseerd moesten worden. Of Nederlandse klanten van Netflix ook een compensatie zullen ontvangen, is nog onzeker.