Fouten op kassabonnen Albert Heijn nog steeds aanwezig, Jumbo en Plus laten verbetering zien

Gepubliceerd op 03/07/2023 15:00 in Economie

Uit nieuw onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat er nog steeds fouten staan op kassabonnen van Albert Heijn. Dit terwijl er in de afgelopen jaren al afspraken waren gemaakt met de supermarktketen, samen met Jumbo en Plus, om ervoor te zorgen dat de bonnen juist zouden zijn. Daarnaast was afgesproken dat als er een te hoge prijs op de bon stond, het artikel gratis zou worden meegegeven.

Om de prijzen op kassabonnen te controleren, zouden de supermarkten mystery shoppers hebben ingezet. Deze onderzoekers doen zich voor als gewone klanten en bezoeken de supermarkt zonder dat het personeel daarvan op de hoogte is. Daarnaast zouden reclameborden met foute prijzen worden verwijderd.

Volgens de Consumentenbond voldoet Albert Heijn niet aan de gemaakte afspraken. De supermarktketen levert geen rapportages van extra controles en er hangen nog altijd reclameborden in de winkel met prijzen die al sinds oktober niet meer kloppen. Bovendien blijken kassamedewerkers niet altijd op de hoogte te zijn van de regel dat een artikel gratis moet worden meegegeven als de klant wijst op een te hoge prijs op de bon.

Bij Jumbo zijn de kassabonfouten volgens de Consumentenbond grotendeels verdwenen. De supermarktketen heeft veel prijsborden weggehaald en rapportages op filiaalniveau gedeeld. Ook Plus heeft veel onjuiste prijsborden uit de filialen gehaald.

In een reactie op de bevindingen van de Consumentenbond zegt Albert Heijn dat er de afgelopen maanden verbeteringen zijn doorgevoerd. Volgens metingen van de supermarktketen komen verkeerde prijzen nauwelijks meer voor. Deze informatie is ook gedeeld met de Consumentenbond. Een woordvoerder benadrukt dat klanten altijd het product gratis mee krijgen als zij een foutieve prijs signaleren.

Hoewel er bij Jumbo en Plus verbeteringen zijn waargenomen, is er nog steeds werk aan de winkel om ervoor te zorgen dat kassabonnen correct zijn en dat klanten niet te veel betalen voor hun boodschappen. De Consumentenbond roept Albert Heijn op om meer transparantie te bieden en de gemaakte afspraken na te komen. Daarnaast worden Jumbo en Plus geprezen voor hun inspanningen om de kassabonfouten te verminderen.

Consumenten worden aangeraden om hun kassabonnen goed te controleren en bij eventuele fouten direct contact op te nemen met de betreffende supermarkt. Het is belangrijk dat consumenten krijgen waar ze recht op hebben en niet meer betalen dan nodig is.

Lees meer nieuws in economie