Nepaanbiedingen en kortingen verleiden consumenten in aanloop naar Black Friday

Gepubliceerd op 20/11/2025 18:00 in Economie

Met de feestdagen in aantocht worden consumenten overspoeld met kortingen en aanbiedingen, zowel in winkels als online. Ondanks de waarschuwingen voor nepaanbiedingen blijven mensen gevoelig voor de lokkende deals. Consumentenpsycholoog Patrick Wessels verklaart dit fenomeen door twee mechanismen: verliesaversie en geanticipeerde spijt.

Verliesaversie zorgt ervoor dat consumenten het idee van korting zien als een manier om iets te 'verdienen' en zo min mogelijk te verliezen. Daarnaast speelt geanticipeerde spijt een rol, waarbij mensen bang zijn om een mogelijk goede deal te missen.

Met Black Friday in het vooruitzicht is het extra oppassen geblazen. Deze Amerikaanse traditie is de afgelopen jaren ook in Nederland populair geworden. Echter, de Autoriteit Consument en Markt (ACM) waarschuwt voor misleidende kortingen en acties, waarbij winkeliers niet altijd de regels naleven.

Ineke Strouken, oud-directeur van het Nederlands Centrum voor Volkscultuur, benadrukt dat Nederlanders bekend staan om hun zuinigheid en liefde voor kwaliteit. Dit maakt hen extra vatbaar voor kortingen en aanbiedingen.

Hoewel consumenten elk jaar worden gewaarschuwd voor nepaanbiedingen, blijft de drang om te kopen groot. Dit komt doordat het emotionele systeem in ons brein vaak sterker is dan het rationele systeem. Wessels adviseert consumenten om impulsaankopen te voorkomen door er een nachtje over te slapen, zodat het rationele systeem de overhand kan krijgen.

Met Black Friday dat tegenwoordig een hele maand duurt, hebben consumenten volop de tijd om hun aankopen te overdenken. Het is belangrijk om te beseffen dat verkopers vaak inspelen op emoties en de angst om een goede deal te missen. Door bewust te zijn van deze psychologische mechanismen, kunnen consumenten weerstand bieden aan de verleiding van nepaanbiedingen en kortingen.

Lees meer nieuws in economie