Fusie AkzoNobel en Axalta om een van grootste verfconcerns ter wereld te worden
Gepubliceerd op 18/11/2025 18:00 in Economie
AkzoNobel en de Amerikaanse verffabrikant Axalta hebben aangekondigd te fuseren, met als doel samen een van de grootste verfconcerns ter wereld te worden. Het samengaan van de twee bedrijven biedt verschillende voordelen, waaronder het verlagen van kosten en het vergroten van winstgevendheid.
AkzoNobel, bekend van merken als Flexa en Sikkens, is al langer bezig met het efficiënter opereren. Vorig jaar kondigde het bedrijf aan wereldwijd 2000 banen te schrappen. Door de fusie met Axalta hopen de bedrijven samen een omzet van 17 miljard dollar te genereren en kostenbesparingen van 600 miljoen dollar te realiseren.
De fusie is ook een strategische zet om sterker te staan in de markt. Eerder werd AkzoNobel bedreigd door overnamepogingen van het Amerikaanse bedrijf PPG. Na verschillende afwijzingen besloot PPG zich terug te trekken, waarna AkzoNobel intensieve gesprekken voerde met Axalta over een mogelijke fusie.
De gecombineerde onderneming zal twee hoofdkantoren hebben, één in Nederland en één in Philadelphia, maar de statutaire zetel blijft in Nederland. De Franse topman van AkzoNobel, die ook CEO van het fusiebedrijf zal worden, benadrukt dat het bedrijf trots is om in Nederland te blijven.
Hoewel het bedrijf de Amsterdamse beurs zal verlaten en een notering in New York zal krijgen, blijft het streven naar behoud van werkgelegenheid hoog op de agenda staan. Het is nog te vroeg om te zeggen of er door de fusie mensen zullen worden ontslagen. Vakbonden zijn geïnformeerd over de fusie en zullen de ontwikkelingen op de voet volgen.
Al met al wordt de fusie tussen AkzoNobel en Axalta gezien als een strategische zet om een van de grootste spelers in de verfindustrie te worden, waarbij kostenbesparingen en efficiëntie centraal staan.