Stijging van storingen met grote gevolgen op het spoor overschrijdt maximum van ProRail

Gepubliceerd op 18/11/2025 14:00 in Economie

Het aantal storingen met grote gevolgen op het spoor is dit jaar al gestegen tot meer dan 520, wat het maximum is dat spoorbeheerder ProRail had afgesproken met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Aan het einde van het jaar zal de precieze balans worden opgemaakt.

ProRail erkent dat het niet voldoet aan de gemaakte afspraken en ziet verschillende oorzaken voor deze impactvolle storingen. Technische problemen spelen een grote rol met 44 procent van de gevallen, waaronder problemen met wissels en stroomvoorziening. Een deel hiervan wordt veroorzaakt door onvoldoende onderhoud, mede door een tekort aan personeel.

Storingen veroorzaakt door derden zijn ook van betekenis, met 42 procent van de gevallen. Een groot deel hiervan zijn aanrijdingen of bijna-aanrijdingen met personen, waarvan een aanzienlijk deel zelfdoding betreft. ProRail constateert een toename van verwarde personen op of nabij het spoor, een situatie die ook door de politie wordt herkend.

Naast aanrijdingen met voertuigen en andere schade door wegverkeer, zijn er incidenten met dieren, brand, vandalisme en koperdiefstal die bijdragen aan de storingen. Ook kunnen werkzaamheden uitlopen en kan het weer de situatie op het spoor beïnvloeden.

ProRail werkt aan het verminderen van de problemen door uitbreiding van cameratoezicht op risicolocaties, afsluiting van sporen op meer plaatsen en betere afspraken met aannemers om onderhoudspersoneel sneller ter plaatse te krijgen en schade sneller te herstellen. Ook wordt gekeken naar de aanpak van onderhoud op de lange termijn.

Ondanks de toename van storingen, melden ProRail en NS dat het aantal treinen dat op tijd rijdt en het aantal beschikbare zitplaatsen voldoende was het afgelopen jaar. Beide partijen voldoen daarmee aan de prestatieafspraken die vorig jaar zijn gemaakt met het ministerie.

Lees meer nieuws in economie