Europese Commissie start onderzoek naar Red Bull vanwege mogelijke concurrentievervalsing
Gepubliceerd op 13/11/2025 14:00 in Economie
De Europese Commissie is begonnen met een onderzoek naar Red Bull om te beoordelen of het bedrijf mogelijk de concurrentie op de markt voor energiedrankjes heeft belemmerd. Volgens de Commissie zijn er aanwijzingen dat Red Bull een strategie heeft ontwikkeld om de verkoop van blikjes van meer dan 250 ml van concurrenten te beperken, met name in supermarkten en tankstations. Nederland wordt specifiek genoemd als een land waar Red Bull mogelijk "concurrentieverstorend gedrag" heeft vertoond.
De Commissie beweert dat Red Bull een dominante positie lijkt te hebben op de markt voor merkenergiedrankjes in groothandels. De fabrikant zou voordelen bieden aan winkeliers om concurrerende drankjes van meer dan 250 ml niet te verkopen of minder zichtbaar te maken. Daarnaast richt Red Bull zich voornamelijk op energiedrankjes die worden verkocht door een nauwe concurrent, hoewel de specifieke merken niet worden genoemd.
De aankondiging van het onderzoek volgt op onaangekondigde invallen die de Commissie in 2023 deed bij het hoofdkantoor van Red Bull in Oostenrijk. Red Bull is wereldwijd de marktleider op het gebied van energiedrankjes en heeft in 2024 maar liefst 12.670 miljard blikjes verkocht, met bijna 20.000 werknemers in dienst.
Het onderzoek van de Europese Commissie naar Red Bull is nog gaande en het is nog niet duidelijk wanneer er resultaten worden verwacht. Red Bull heeft nog niet gereageerd op de aantijgingen van de Commissie.