Winkeliers starten steeds vroeger met Black Friday acties
Gepubliceerd op 11/11/2025 19:00 in Economie
Winkeliers lijken steeds eerder te beginnen met Black Friday acties, in plaats van te wachten tot de traditionele dag eind november. De hoop op meer omzet en de stevige concurrentie dwingen winkels bijna om eerder te starten met kortingen en aanbiedingen.
Jaar op jaar worden records gebroken op het gebied van aankopen rond Black Friday. De week voor Black Friday is zelfs de drukste online koopweek van november, volgens betalingsbedrijf iDEAL. Vorig jaar werden de meeste transacties zelfs een paar dagen voor Black Friday gedaan.
Retaildeskundigen zoals Dirk Mulder van ING en consumentenpsycholoog Patrick Wessels merken op dat consumenten steeds vroeger op zoek gaan naar Black Friday deals. Bedrijven zoals doe-het-zelfwinkelketen Karwei starten daarom dit jaar zelfs met een actieperiode die meerdere weken duurt.
Volgens universitair docent Marketing Niels Holtrop is het voor winkels belangrijk om mee te doen met acties als andere bedrijven dat ook doen. De onderlinge concurrentie tussen winkels en consumenten speelt een grote rol bij de populariteit van Black Friday.
Hoogleraar Consumentengedrag Caroline Goukens benadrukt dat koopjesperiodes zoals Black Friday consumenten stimuleren om aankopen te doen. Het gevoel van slim kopen en tijdelijke aanbiedingen zorgen voor een stijging in de omzet van winkeliers.
Hoewel er kritiek is op Black Friday van onder andere de Consumentenbond en Milieudefensie vanwege overconsumptie en misleidende kortingen, blijft het voor winkeliers een belangrijke periode om veel omzet en winst te maken. Toch zijn er ook winkels die juist duurzame waarden willen benadrukken in plaats van kortingen te geven.
Er lijkt echter wel een grens te zijn aan hoe vroeg winkeliers kunnen beginnen met Black Friday acties. Een Black Friday die een half jaar duurt lijkt voorlopig nog niet aan de orde.