Halloween-activiteiten in Nederland winnen aan populariteit
Gepubliceerd op 02/11/2025 06:00 in Economie
In Hoofddorp wordt voor de vijfde keer de halloween-carwash van Loogman georganiseerd. Bezoekers worden bij aankomst begroet met snerpende kettingzagen, loeiende bladblazers en het gegil van clowns. Directeur Kees Yzebaard vertelt dat Halloween in Nederland steeds populairder wordt, zeker na de coronaperiode. Op de eerste dag was het nog rustig, mogelijk door de verkiezingen, maar inmiddels staat er een lange rij met auto's.
Bij SoLow in Amersfoort hebben ze ook hun eigen Halloween-attractie: de scary dungeon. Bezoekers dalen af in een koude kelder vol met skeletten, vuurspuwende draken en tarantula's. Ook Chinese webwinkels zoals Temu en Shein spelen in op de Halloween-trend door goedkope feestartikelen aan te bieden, wat de concurrentie voor lokale winkels als SoLow vergroot.
Rico Hensen, regiomanager bij SoLow, merkt op dat de verkoop in de regio Haaglanden later op gang komt dan in voorgaande jaren. Expats uit de Verenigde Staten hebben Halloween populair gemaakt in deze regio. Joa Korf van Halloweenland ziet ook veranderingen in de Halloween-verkoop, vooral na de coronaperiode.
Hoogleraar marketingdynamiek, Maarten Gijsenberg, constateert dat winkels steeds meer inzetten op het creƫren van een ervaring rondom Halloween, in plaats van alleen producten. De populariteit van Halloween lijkt wat af te zwakken, maar Gijsenberg benadrukt dat de beleving een belangrijke rol speelt. Niet iedereen geniet echter evenveel van de Halloween-ervaring, gezien de huilende kinderen op de achterbank van een auto na afloop van een Halloween-activiteit.