Modemarktplaats Vinted kampt met problemen bij terugbetalingen aan klanten
Gepubliceerd op 22/04/2023 06:00 in Economie
Vinted, een populaire tweedehands modemarktplaats, heeft de afgelopen weken problemen ondervonden bij het terugbetalen van klanten in Nederland. Het bedrijf legt de schuld bij Mangopay, het bedrijf dat de betalingen afhandelt. Op Vinted kunnen kopers tweedehands kleding kopen en verkopers kunnen deze verkopen via de website. Het geld gaat eerst naar Vinted, die het vasthoudt totdat de kleding bij de koper is aangekomen, om zo internetoplichting te voorkomen. Als de koop niet doorgaat of de kleding niet aankomt, zou de koper het geld terugkrijgen.
Echter, de afgelopen weken hebben Nederlandse klanten, zoals Mick, geklaagd over het niet terugkrijgen van hun geld als een koop niet doorgaat. Mick is bang om zijn €214 kwijt te raken nadat zijn aankoop werd geannuleerd en hij al ruim twee weken op zijn geld wacht. Het regent klachten op internet over Vinted en sommige mensen wachten al anderhalve maand op terugbetalingen van soms enkele honderden euro's. Via de klantenservice van Vinted krijgen klanten weinig duidelijkheid.
Ondanks de klachten zegt Vinted dat alle klanten uiteindelijk hun geld terugkrijgen. Het bedrijf verontschuldigt zich voor het ongemak en verklaart dat de vertragingen worden veroorzaakt door een technisch probleem bij Mangopay, dat nu bezig is met het wegwerken van de achterstanden. Mangopay werkt naar eigen zeggen ook voor andere bedrijven, zoals concertkaartjessite Ticketmaster en horlogemarktplaats Chrono24.
Het is momenteel niet bekend of er ook andere bedrijven door de problemen bij Mangopay zijn geraakt. Mangopay heeft niet gereageerd op vragen van de NOS.