Verkiezingsprogramma's in het teken van rekeningrijden

Gepubliceerd op 25/10/2025 00:00 in Economie

Verschillende politieke partijen hebben in hun verkiezingsprogramma's voorstellen opgenomen voor rekeningrijden. Het idee is dat autobezitters gaan betalen per gereden kilometer, in plaats van een vaste wegenbelasting. Dit zou een oplossing kunnen bieden voor het toenemende aantal elektrische auto's, waarbij de staatskas brandstofaccijns misloopt.

Partijen die voor rekeningrijden zijn, willen vooral dat spitsrijders het meest worden belast. Mensen die op rustige momenten rijden zouden juist minder betalen. Daarnaast kan de prijs per kilometer verschillen op basis van waar en wanneer er wordt gereden, en het type voertuig.

Voorstanders van rekeningrijden zijn onder andere GroenLinks-PvdA en D66, die een kilometerheffing op basis van tijd en plaats voorstaan. Partijen zoals PvdD en Volt willen de bestaande belasting op bezit van een auto onderbrengen bij de kilometerheffing, waarbij zwaardere en vervuilende auto's meer zouden betalen.

Tegenstanders van rekeningrijden, waaronder de VVD, BBB, Denk, FVD, JA21, NSC, PVV, SGP en SP, vinden dat de auto voor veel mensen een noodzaak is en niet slechts een luxe. De PVV en de SP zijn bijvoorbeeld van mening dat de spits niet gereserveerd mag worden voor mensen met veel geld.

Hoewel sommige partijen zoals de VVD tegenstanders waren van rekeningrijden, hebben zij nu hun standpunt herzien. Het CDA heeft zich recentelijk ook aangesloten bij de voorstanders.

Volgens deskundigen kan rekeningrijden lagere inkomens helpen en het aanschaffen van een tweede auto aantrekkelijker maken. Echter, het kan ook leiden tot een toename van het aantal auto's op de weg en mogelijk een verhoogde parkeerdruk.

De discussie over rekeningrijden zal ongetwijfeld een belangrijk onderwerp blijven in politieke debatten en kan grote gevolgen hebben voor autobezitters en de verkeerssituatie in Nederland.

Lees meer nieuws in economie