Kering verkoopt schoonheidsafdeling aan L'Oréal voor 4 miljard euro

Gepubliceerd op 20/10/2025 15:00 in Economie

Het Franse luxebedrijf Kering heeft aangekondigd dat het zijn schoonheidsafdeling voor 4 miljard euro verkoopt aan L'Oréal. Met deze transactie verwerft L'Oréal onder andere het exclusieve parfummerk Creed.

Kering lanceerde in 2023 een nieuwe beauty-afdeling met de overname van parfummerk Creed, in de hoop te kunnen profiteren van de groeiende markt van cosmetica en parfums. Echter, door druk op andere onderdelen van het bedrijf, zoals mode merk Gucci, liepen de schulden flink op in de afgelopen jaren.

De recent aangestelde CEO van Kering, Luca de Meo, heeft laten zien dat hij zich wil concentreren op de 'kernactiviteiten' van het bedrijf, de modemerken, door de verkoop van de schoonheidstak. Hiermee hoopt hij de hoge schulden te verlagen.

L'Oréal, 's werelds grootste cosmeticaconcern, vergroot met deze overname zijn marktaandeel verder en krijgt de rechten voor vijftig jaar om producten te ontwikkelen voor de merken Bottega Veneta en Balenciaga. Het concern had al sinds 2008 de licentie voor de schoonheidsproducten van Yves Saint Laurent, een ander merk van Kering.

De luxe-industrie heeft het de laatste tijd zwaar. Zo nam Prada in april Versace over en zag LVMH, het grootste luxeconcern, zijn omzet dalen. Ook Gucci heeft te maken met teruglopende groei als gevolg van verminderde vraag vanuit China en economische onzekerheid.

Voor L'Oréal betekent de overname van de beautytak van Kering de grootste acquisitie tot nu toe.

Lees meer nieuws in economie