Boete van 2,7 miljoen euro voor databedrijf Experian wegens schenden privacywetgeving
Gepubliceerd op 18/10/2025 19:00 in Economie
De Autoriteit Persoonsgegevens heeft databedrijf Experian een boete opgelegd van 2,7 miljoen euro. Dit vanwege het verkopen van gegevens over betalingen, schulden en faillissementen van consumenten, zonder hun medeweten. Hierdoor werden mensen bijvoorbeeld geweigerd bij het overstappen naar een nieuwe energieleverancier.
Experian kwam in het vizier van de toezichthouder nadat er klachten waren binnengekomen. Het bedrijf heeft toegegeven de wet te hebben overtreden door betaalgegevens te verzamelen en door te verkopen. Experian heeft inmiddels aangegeven te zijn gestopt met deze praktijken en gaat niet in beroep tegen de boete.
Op de website van Experian Nederland is te lezen dat het bedrijf zijn diensten heeft stopgezet en alle gegevens van Nederlandse consumenten dit jaar nog zal verwijderen.
Experian verzamelde financiƫle gegevens van consumenten uit openbare bronnen en kocht daarnaast informatie van andere bedrijven, zoals telecom- en energiebedrijven. Met al deze gegevens creƫerde Experian kredietscores, waarmee andere bedrijven konden beoordelen hoe groot het risico was dat nieuwe klanten hun betalingsverplichtingen niet zouden nakomen. Een goede score betekende gunstigere voorwaarden voor de consument, terwijl een slechte score kon leiden tot weigering of minder gunstige voorwaarden.
Veel consumenten waren zich niet bewust van het feit dat zij in de database van Experian stonden. Dit zorgde ervoor dat zij niet op tijd konden controleren of de verstrekte informatie klopte. Voorzitter Aleid Wolfsen van de Autoriteit Persoonsgegevens benadrukt dat dit voor consumenten heel vervelend kan zijn.
Het onderzoek van de toezichthouder kwam voort uit verschillende klachten over consumenten die plotseling te maken kregen met belemmeringen bij het kopen op afbetaling of het overstappen naar een andere energieleverancier. Achteraf bleek dit te wijten aan de kredietscores van Experian.