Historisch klimaatakkoord voor internationale scheepvaart uitgesteld door dreigementen van Trump
Gepubliceerd op 18/10/2025 07:00 in Economie
Ruim honderd zeevarende naties stonden op het punt om vandaag in Londen een historisch klimaatakkoord voor de internationale scheepvaart te tekenen. Op het laatste moment heeft de internationale scheepvaartorganisatie IMO echter besloten de stemming over het akkoord met een jaar uit te stellen.
Waar er eerder een ruime meerderheid voor het akkoord was, bleek een meerderheid vandaag onzeker. Grote scheepvaartlanden als Griekenland, Malta en Cyprus bleken gevoelig voor de dreigementen van de Verenigde Staten, die zich verzetten tegen een belangrijk onderdeel van het akkoord: een CO2-belasting voor schepen.
President Trump heeft gedreigd alle landen die voor het akkoord zouden stemmen met hogere importbelastingen en uitsluiting van visa en Amerikaanse overheidsopdrachten. Hij heeft zelfs op zijn social mediakanaal opgeroepen om het akkoord te blokkeren.
Het belangrijkste onderdeel van het klimaatvoorstel is een CO2-belasting voor zeeschepen boven de 5000 ton, om reders te stimuleren over te schakelen op duurzamere brandstoffen. Momenteel vaart ruim 90 procent van de schepen nog op vervuilende stookolie.
De Amerikanen vrezen kostenverhogingen van het goederenvervoer van en naar de Verenigde Staten door een organisatie die volgens hen niet bevoegd is. De internationale scheepvaartorganisatie IMO valt onder de Verenigde Naties en bepaalt regelgeving voor zeeschepen.
Nederland is teleurgesteld dat er vandaag geen akkoord is gesloten om de mondiale uitstoot van de zeevaart te verlagen en een gelijk speelveld te creƫren. Annet Koster, directeur van de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders (KVNR), noemt het uitstel zeer teleurstellend. Minister Robert Tieman van Infrastructuur en Waterstaat (BBB) benadrukt dat Nederland zich blijft inzetten om de sector te verduurzamen.
Europa laat schepen al betalen voor hun uitstoot via het emissiehandelssysteem ETS, maar vanwege het gebrek aan actie van andere mogendheden en landen is er geen gelijk speelveld in de sector.