Bedrijven vergroenen arbeidsvoorwaarden: extra vakantiedagen, vegetarische lunches en verduurzaming van huizen

Gepubliceerd op 30/06/2023 04:00 in Economie

Werkgevers zijn steeds meer bezig met het 'vergroenen' van arbeidsvoorwaarden, zo blijkt uit een eigen onderzoek van werkgeversorganisatie AWVN. Hoewel het onderzoek niet representatief is, bevestigt het wel het gevoel dat veel grote werkgevers bezig zijn met het vergroenen van arbeidsvoorwaarden. Deze bedrijven worden gezien als voorhoede en stimulans voor andere bedrijven.

Volgens jurist Savannah Koomen, bedenker van De Groene Arbeidsovereenkomst, zijn het vooral jonge idealistische werknemers die dit aankaarten bij hun werkgever. Deze werknemers kijken wat er mogelijk is, of het zijn bedrijven die hun eigen maatschappelijke visie willen laten doorsijpelen in hun arbeidsvoorwaarden.

De meeste bedrijven hebben tot nu toe vooral ingezet op duurzaam mobiliteitsbeleid, mede gestimuleerd door de overheid. Dit kan bijvoorbeeld gaan om het aanbieden van elektrische auto's of een aantrekkelijke fietskilometervergoeding. Ook zijn er bedrijven die bewust kantoren naast intercity-stations hebben gebouwd, zoals advies- en ingenieursorganisatie Arcadis. Medewerkers krijgen een ov-kaart die ze ook privé mogen gebruiken. Verder is de thuiswerkvergoeding iets verhoogd, omdat "niet reizen het duurzaamst is".

Hoewel niet veel bedrijven extra vakantiedagen aanbieden voor treinvakanties (als vergoeding voor extra reistijd), is er wel belangstelling voor, volgens Koomen. De Roos Advocaten geeft bijvoorbeeld jaarlijks twee extra vakantiedagen voor treinvakanties. Wie een jaar lang duurzaam reist, krijgt 8,2 procent vakantiegeld in plaats van 8 procent. Directeur Joni Uhlenbeck zegt dat groen gedrag wordt beloond en hoewel het extra geld kost, maakt het de werknemers blij en levert het indirect ook wat op voor het bedrijf.

Koomen en Uhlenbeck geven aan dat het voor kleinere bedrijven van groene signatuur makkelijker is om arbeidsvoorwaarden te vergroenen dan voor grote bedrijven, waar niet iedereen dezelfde visie heeft. Het is belangrijk om arbeidsvoorwaarden passend te maken, ook voor mensen die niet willen of kunnen verduurzamen. Het moet eerlijk en passend zijn. In de praktijk gebeurt dat niet altijd, waarbij een werkgever zijn visie doordrukt.

Een voorbeeld van een bedrijf dat arbeidsvoorwaarden vergroent, is verzekeraar Achmea. De 12.000 vaste medewerkers kunnen een klimaatbudget van 2500 euro aanvragen om hun woning te verduurzamen. In een 'klimaatwinkel' kunnen werknemers met dit budget zonnepanelen, isolatie, elektrische fietsen of zuinig witgoed aanschaffen. Achmea geeft hier naar eigen zeggen 42 miljoen euro aan uit.

Hoewel er belangstelling is voor het vergroenen van arbeidsvoorwaarden, is het soms complex en kostbaar om wensen uit te voeren. Vooral de werkkostenregeling (WKR) wordt als vervelend ervaren. De AWVN zegt dat de overheid het makkelijker en voordeliger kan maken, zodat meer werkgevers de ruimte krijgen om met vergroening van arbeidsvoorwaarden aan de slag te gaan.

Lees meer nieuws in economie