Kabinet scherpt regels aan voor deurverkoop abonnementen en lidmaatschappen

Gepubliceerd op 29/06/2023 12:00 in Economie

Het kabinet heeft besloten om strengere regels in te voeren voor de verkoop van abonnementen en lidmaatschappen aan de deur. In de nieuwe regels wordt bepaald dat deurverkopers, zoals die van internet-, energie- en telefoonbedrijven of goede doelen, niet langer direct om ondertekening van het contract mogen vragen. De consument moet nu schriftelijk akkoord gaan en het ondertekende contract per post of e-mail terugsturen naar de verkopende partij.

Voor telemarketing, oftewel verkoop per telefoon, gold al een vergelijkbaar vereiste. Een contract is pas geldig als een consument expliciet schriftelijk heeft ingestemd met het aanbod. Minister Adriaansens van Economische Zaken heeft nu het plan om deze regel ook voor deur-tot-deurverkoop vast te leggen in de wet.

Adriaansens benadrukt dat ze wil dat consumenten voldoende tijd krijgen om bewust een keuze te maken, net zoals in fysieke winkels of online. Ze moeten de mogelijkheid hebben om producten of diensten met elkaar te vergelijken. De minister is met name bezorgd over ouderen en kwetsbare mensen, die vaak het slachtoffer worden van agressieve deurverkoop. Met het plan hoopt ze consumenten beter te beschermen.

Ook in de Tweede Kamer is er aandacht voor dit probleem. Er is steun voor het idee om volledig te stoppen met de verkoop van energiecontracten aan de deur of telefonisch. Uit onderzoek blijkt namelijk niet alleen dat er aanzienlijke prijsverschillen zijn, maar er zijn ook steeds meer meldingen van agressieve en misleidende verkooppraktijken.

De strengere regels voor deurverkoop van abonnementen en lidmaatschappen zijn bedoeld om de consument beter te beschermen. Door de verplichte schriftelijke instemming krijgt de consument de gelegenheid om rustig na te denken over het aanbod en eventueel andere opties te overwegen. Minister Adriaansens is van mening dat deze maatregelen de consument helpen om weloverwogen keuzes te maken, vergelijkbaar met de mogelijkheden die ze hebben in fysieke winkels of online.

Het kabinet hoopt met deze nieuwe regels voor deurverkoop een einde te maken aan de problemen die ontstaan door agressieve en misleidende praktijken. Ouderen en kwetsbare consumenten worden nu extra beschermd tegen deurverkopers die hen onder druk zetten om direct een contract te ondertekenen. De Tweede Kamer steunt dit initiatief en pleit zelfs voor een volledig verbod op deur- en telefoonverkoop van energiecontracten. Het kabinet wil de consument de mogelijkheid bieden om de beste keuze te maken, zonder dat ze zich zorgen hoeven te maken over agressieve verkoopmethoden of misleidende informatie.

Lees meer nieuws in economie