Supermarkten en bouwmarkten zetten in op snelladers voor elektrische auto's
Gepubliceerd op 23/09/2025 17:00 in Economie
Supermarkten, fastfoodketens, bouwmarkten en winkelcentra in Nederland willen meer snelladers voor elektrische auto's op hun parkeerterreinen plaatsen. Dit om klanten aan te trekken die tijdens het opladen boodschappen kunnen doen of snel een hapje kunnen eten.
Momenteel heeft Nederland het hoogste percentage openbare laadpalen van Europa, maar het merendeel zijn langzame laadpalen in woonwijken. Het percentage snelle laadpalen is hier juist het laagst in vergelijking met andere Europese landen. Slechts 3 procent van de laadpalen in Nederland is snel, terwijl dit percentage in Duitsland op 22 procent ligt en in Frankrijk op 19 procent.
Diverse bedrijven zijn bezig met een forse uitbreiding van het aantal snelladers in steden en dorpen. Zo heeft de Nederlandse exploitant Allego onlangs een contract afgesloten met bouwmarktketen Hornbach om 80 snelladers te plaatsen bij alle 19 vestigingen in Nederland. Ook Shell heeft zich op dit segment gericht en heeft al 363 snelladers geplaatst bij bouwmarkten van Gamma en Karwei.
Daarnaast wil het Franse snellaadbedrijf Electra binnenkort 100 nieuwe snellaadlocaties bouwen in Nederland. Het bedrijf heeft hiervoor recent honderden miljoenen euro's aan kapitaal opgehaald en ziet een nieuwe markt in Nederland, nu elektrische auto's toegankelijker worden voor een breder publiek.
De uitdaging voor exploitanten van snelladers blijft echter de aansluiting op het elektriciteitsnet. Om deze problemen te omzeilen worden de meeste snelladers tegenwoordig aangelegd in combinatie met een batterij, waardoor er minder belasting op het netwerk is.
Het toenemende aantal particulieren dat elektrische auto's aanschaft zorgt er ook voor dat er meer aandacht is voor de prijs van elektriciteit. Op dit moment is snelladen langs de snelweg vaak duurder dan langzaam laden in een woonwijk, maar de concurrentie kan de prijs omlaag brengen. Automobilisten met een eigen auto moeten namelijk zelf voor de elektriciteit betalen en hebben niet het voordeel van een pasje van de baas, zoals leaserijders.