Winkels en webwinkels omzeilen nog steeds regels voor kortingen, constateert ACM
Gepubliceerd op 19/09/2025 13:00 in Economie
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft geconstateerd dat winkels en webwinkels nog steeds op creatieve wijze de nieuwe regels voor kortingen ontduiken, die begin vorig jaar zijn ingevoerd. Zo vergelijken ze bijvoorbeeld de korting met een adviesprijs zonder deze prijs toe te lichten, of maken ze gebruik van prijzen die "meestal" worden gevraagd of bij andere winkels worden aangeboden.
Met de start van de herfst aanstaande zondag, staat het kortingenseizoen voor de deur. De ACM heeft aangekondigd strenger te gaan controleren of consumenten niet langer worden misleid met nepaanbiedingen. Winkels en webwinkels die zich hier schuldig aan maken riskeren boetes.
Consumenten worden misleid doordat de korting hoger lijkt te zijn dan deze in werkelijkheid is. De ACM heeft alle voorbeelden van misleidende kortingen verzameld in een speciale leidraad voor het melden van prijzen en kortingen. Hierdoor kunnen winkeliers niet langer beweren dat ze niet op de hoogte waren van de regels omtrent kortingen. De leidraad is van toepassing op zowel fysieke winkels als online winkels.
De ACM heeft duidelijke richtlijnen opgesteld over hoe een korting er volgens hen uit dient te zien. Deze richtlijnen zijn te vinden in de leidraad voor het melden van prijzen en kortingen. Het is belangrijk dat winkels en webwinkels zich houden aan deze richtlijnen om consumenten eerlijk te informeren over kortingen en prijsvergelijkingen.