ACM start onderzoek naar prijzen in supermarkten

Gepubliceerd op 18/09/2025 11:00 in Economie

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) is een onderzoek gestart naar de prijzen in supermarkten, zo heeft de toezichthouder aangekondigd. De aanleiding hiervoor zijn signalen dat bepaalde producten in Nederlandse winkels duurder zijn dan in buurlanden zoals Duitsland en Belgiƫ.

Het onderzoek van de ACM richt zich op de prijsverschillen van dagelijkse boodschappen en zal kijken naar mogelijke redenen hiervoor. Dit kan te maken hebben met problemen op de markt, zoals gebrek aan concurrentie of belemmeringen door leveranciers. De resultaten van het onderzoek worden naar verwachting in de zomer van 2026 bekendgemaakt.

Het afgelopen jaar zijn verschillende grote supermarkten in conflict geweest met leveranciers van A-merken. Zo werd er bij Jumbo een tijd lang geen Heineken bier verkocht vanwege prijsonderhandelingen. Ook Albert Heijn had problemen met de levering van koffie van Douwe Egberts en Senseo, en thee van Pickwick van leverancier JDE Peet's.

De ACM zal nu gaan onderzoeken hoe deze prijsonderhandelingen invloed hebben op de uiteindelijke prijzen in de supermarkten. De toezichthouder wil zo in kaart brengen of consumenten daadwerkelijk meer betalen voor producten dan nodig is.

Lees meer nieuws in economie