Unilever veilt kunstcollectie: van kantoor naar veilinghuis

Gepubliceerd op 15/09/2025 08:00 in Economie

Ongeveer 500 schilderijen, beeldhouwwerken en antiekstukken uit de collectie van Unilever worden vandaag geveild bij het Haagse Venduehuis. De kunstwerken dateren uit de 19e en 20e eeuw en omvatten werken van zowel bekende als minder bekende Nederlandse en buitenlandse kunstenaars, waaronder Karel Appel, Anton Pieck en Dick Bruna. Een deel van de collectie hing jarenlang in het hoofdkantoor van Unilever in Rotterdam, terwijl het andere deel decennia lang in de kelder stond te verstoffen.

Unilever besloot tot de veiling omdat het door veranderingen in kantoorinrichting moeilijker was geworden om de kunstwerken tentoon te stellen. Veilingmeester Dolf Heyselbergs merkt op dat bedrijven steeds vaker kunst aanbieden die oorspronkelijk was aangeschaft ter decoratie van kantoren. De collectie van Unilever is echter bijzonder groot in vergelijking met de meeste bedrijfscollecties.

Op de kijkdag voorafgaand aan de veiling kwamen geïnteresseerden voornamelijk uit nieuwsgierigheid langs. Enkele bezoekers zijn echter al van plan om te bieden op kunstwerken. De verwachte opbrengst van de veiling loopt mogelijk in de tonnen, vergelijkbaar met eerdere veilingen van soortgelijke bedrijfscollecties.

De opbrengst van de veiling zal niet ten goede komen aan Unilever zelf. Woordvoerder Willemijn Storimans benadrukt dat de opbrengst zal worden verdeeld over drie Rotterdamse stichtingen die praktische hulp bieden aan kinderen en daklozen. Drie aquarellen die Anton Pieck speciaal voor het Unilever-merk Calvé heeft gemaakt, zijn gedoneerd aan het Anton Pieck Museum in Hattem.

De trend van bedrijven die kunstwerken uit hun collecties veilen of tentoonstellen, is niet nieuw. Grote bedrijven zoals AkzoNobel en ABN Amro hebben ook uitgebreide collecties, maar passen hun tentoonstellingsbeleid aan de veranderende kantooromgevingen aan. AkzoNobel bezit bijvoorbeeld ongeveer 2200 kunstwerken en heeft een openbare Art Space in het kantoor aan de Zuidas in Amsterdam.

ABN Amro is juist gestart met het verkleinen van hun kunstcollectie door enkele werken te veilen en de opbrengst te gebruiken voor het actualiseren van de collectie en het aankopen van werk van opkomende kunstenaars. De trend van kunst in bedrijfsomgevingen evolueert dus, met bedrijven die steeds creatiever worden in het beheren en tentoonstellen van hun kunstwerken.

Lees meer nieuws in economie