Consumenten klagen vaker over gebrek aan garantie na twee jaar
Gepubliceerd op 14/09/2025 19:00 in Economie
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft in de eerste helft van dit jaar 3500 meldingen ontvangen over consumenten die problemen ervaren met garantie na twee jaar, bijna net zoveel als het totale aantal meldingen van vorig jaar. De stijging van het aantal meldingen heeft de ACM doen besluiten om vandaag een publiekscampagne te starten.
De belangrijkste klacht die bij de toezichthouder binnenkomt, is dat consumenten te horen krijgen dat ze na twee jaar geen recht meer hebben op garantie. Uit eigen onderzoek blijkt dat bijna 40 procent van de ondervraagden denkt dat dit inderdaad het geval is, terwijl ruim 35 procent van de mensen aangeeft dat ze gebruik maken van de garantie te veel gedoe vinden.
In Nederland is de wettelijke garantie niet beperkt tot twee jaar na aankoop, zoals veel consumenten denken. De garantie geldt zolang je redelijkerwijs mag verwachten dat het product meegaat. Als een aankoop te snel kapot gaat en dit niet door eigen schuld komt, moet de verkoper het product kosteloos repareren, vervangen of vergoeden, inclusief eventuele bijkomende kosten.
Het gebrek aan kennis over garantie en het ongemak van het klagen zijn redenen waarom consumenten vaak geen gebruik maken van hun garantie. De ACM benadrukt dat het benutten van garantie niet alleen gunstig is voor de portemonnee van consumenten, maar ook voor het milieu omdat producten hergebruikt kunnen worden.
De meeste meldingen die bij de ACM binnenkwamen, hadden betrekking op consumentenelektronica en witgoed. Bedrijven uit deze sectoren hebben een waarschuwingsbrief ontvangen van de ACM. De toezichthouder zal in het najaar op basis van signalen bekijken of er maatregelen genomen moeten worden.
De ACM hoopt met de publiekscampagne consumenten bewust te maken van hun rechten. Er zal een pop-upwinkel worden geopend op Utrecht Centraal waar bezoekers kunnen leren over garantie op verschillende producten en hoe ze het gesprek kunnen aangaan met verkopers. Bestuurslid Martijn Ridderbos adviseert consumenten om ervan uit te gaan dat de wettelijke garantietermijn langer dan twee jaar is en zich niet te laten misleiden door verkopers.